Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

The Armenian Epic “Daredevils of Sassoun” and the Mahābhārata: Similarity of the Ethnographic Substratum

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2019.47.2.140-147

Full Text:

Abstract

The author summarizes the results of his search for parallels between the Armenian epic “Sasna cṙer” (“Daredevils of Sassoun”) and the Mahābhārata. The comparative study has revealed considerable similarity in the “ethnographic substratum” of both epics, particularly that relating to the archaic social organization mirrored by the epic. The earliest layer of both the Armenian and the Indian epics retains the memory of a rural, largely pastoral society, in which an important role was played by the fraternities of young warriors. In the Armenian epic, this is indicated by recurrent motifs such as the young heroes’ rampage followed by exile, the foundation of their own outpost in the backwoods, young male warriors’ fraternities, their defense of herds, warding off enemy attacks, battle frenzy (a common characteristic of all the Sasun heroes), their immutable tutor and leader (“uncle”) Keri Toros, allusions to orgiastic feasts, premarital freedom enjoyed by boys and girls, etc. In Armenians, these motifs were supported by the existence until the recent times of age sets, described by ethnographers. The comparative study of the Armenian epic reveals its hitherto unnoticed socio-historical aspects. Its wider use for studying other epic traditions (not only Indo-European but also those of other peoples inhabiting the Caucasus and the Eurasian steppes) will contribute to the comparative epic studies.

About the Author

Y. V. Vassilkov
Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences
Russian Federation
Universitetskaya nab. 3, St. Petersburg, 199034


References

1. Армянский народный эпос «Сасунские удальцы»: Избранные варианты / пер., сост., словарь, коммент. акад. НАН РА К. Мелик-Оганджаняна. – Ереван: Ван Арьян, 2004. – 347 с.

2. Бенвенист Э. Словарь индоевропейских социальных терминов: пер. с фр. – М.: Прогресс–Универс, 1995. – 453 с.

3. Варданян Л.М. Пережитки института инициации у армян (по материалам свадебной обрядности) // ՊԲՀ (Պատմա-բանասիրականհանդես = Историко-филологический журнал). – 1967. – № 4. – С. 291–296.

4. Варданян Л.М. Традиции мужских возрастных групп у армян (конец XIX – начало XX в.) // Армянская этнография и фольклор: Материалы и исследования. – 1981. – Вып. 12. – С. 85–142.

5. Варданян Л.М. Брак и свадьба // Армяне / отв. ред. Л.М. Варданян, Г.Г. Саркисян и А.Е. Тер-Саркисянц. – М.: Наука, 2012. – С. 327–342.

6. Васильков Я.В. Между собакой и волком: по следам института воинских братств в индийских традициях // Азиатский бестиарий: Образы животных в традициях Южной, Юго-Западной и Центральной Азии. – СПб: МАЭ РАН, 2009. – С. 47–62.

7. Васильков Я.В. Миф, ритуал и история в «Махабхарате». – СПб: Европейский дом, 2010. – 397 с.

8. Васильков Я.В. О ключевом термине армянского эпоса «Сасунские безумцы» в связи с индо-армянскими эпическими параллелями // Индоевропейское языкознание и классическая филология – XXII: мат-лы чтений, посвящ. памяти проф. И.М. Тронского. – СПб.: Наука, 2018. – С. 292–298.

9. Давид Сасунский: Армянский народный эпос / пер. В.В. Державина, А.С. Кочеткова, К.А. Липскерова, С.В. Шервинского; под ред. и с предисл. И.А. Орбели. – М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1939. – XLIV, 380, [4] с., 6 л. ил.

10. Егиазарян А.К. Армянский эпос «Давид Сасунский» и русские былины: опыт сравнительного изучения // Вестн. Сев.-Вост. федерал. ун-та им. М.К. Аммосова. Сер.: Эпосоведение. – 2016. – № 3. – С. 5–14.

11. Зарьян Н. Давид Сасунский: Повесть по мотивам армянского эпоса / пер. Н. Любимова. – М.: Дет. лит., 1973. – 270 с.

12. Карпов Ю.Ю. Джигит и волк: Мужские союзы в социокультурной традиции горцев Кавказа. – СПб.: МАЭ РАН, 1996. – 311 с.

13. Орбели И.А. Армянский народный героический эпос // ДавидСасунский: Армянский народный эпос. – М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1939. – С. VII–XLIV.

14. Першиц А.И. О некоторых этнографических сюжетах в армянском народном эпосе «Давид Сасунский» // Изв. Академии наук Армянской ССР. Обществ. науки. – 1951. – № 8. – С. 47–60.

15. Петросян А. Арменоведческие исследования. – Ереван: Антарес, 2014. – 267 с.

16. Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. – Л.: Изд-во Ленингр. гос. ун-та, 1946. – 340 с.

17. Пропп В.Я. Морфология сказки. – 2-е изд. – М.: Наука, 1969. – 166 с.

18. Рахимов Р.Р. «Мужские дома» в традиционной культуре таджиков. – Л.: Наука, 1990. – 156 с.

19. Снесарев Г.П. Традиция мужских союзов в ее позднейшем варианте у народов Средней Азии // Полевые исследования Хорезмской экспедиции в 1958 – 1961 гг. – М.: Изд-во АН СССР, 1963. – [Т.]II: Памятники средневекового времени. Этнографические работы. – С. 155–205. – (Материалы Хорезмской экспедиции; вып. 7).

20. Daryaee T. The Iranian Männerbund Revisited // Iran and the Caucausus. – 2018. – Vol. 22. – P. 38–49.

21. Held G.J. The Mahābhārata: An Ethnological Study. – L.: Kegan Paul & Co; Amsterdam: Uitgeversmaatschappij Holland, 1935. – 351 p.

22. Kullanda S. Indo-European “Kinship Terms” Revisited // Current Anthropology. – 2002. – Vol. 43, iss.1. – P. 89–111.

23. Lincoln B. Homeric λύσσα “Wolfish Rage” // Indogermanische Forschungen. – 1975. – Bd. 80. – S. 98–105.

24. The Mahābhārata, critically edited by V.S. Sukthankar and others. – Poona: Bhandarkar Oriental Research Inst., 1933–1966. – Vols. 1–19.

25. Petrosyan A. Armenian Traditional Black Youths: the Earliest Sources // J. of Indo-European Studies. – 2011. – Vol. 39, iss. 3/4. – P. 342–354.

26. Vasilkov Y. Draupadī in the Assembly-hall, Gandharvahusbands and the Origin of the Gaṇikās // Indologica Taurinensia. – 1990. – Vol. XV/XVI. – P. 387–398.

27. Vassilkov Y. Indian “hero-stones” and the Earliest Anthropomorphic Stelae of the Bronze Age // J. of IndoEuropean Studies. – 2011. – Vol. 39, iss. 1/2. – P. 194–229.

28. Wikander S. Der Arische Männerbund. – Lund: Håkan Olssons Buchdruckerei, 1938. – XII, 111 S. Witzel M. The Vedas and the Epics: Some Comparative Notes on Persons, Lineages, Geography, and Grammar // Epics, Khilas, and Purāņas: Continuities and Ruptures: Proceedings of the Third Dubrovnik Intern. Conf. on the Sanskrit Epics and Purāņas (September 2002) / gen. ed. M. Ježić. – Zagreb, 2005. – P. 21–70.


For citation:


Vassilkov Y.V. The Armenian Epic “Daredevils of Sassoun” and the Mahābhārata: Similarity of the Ethnographic Substratum. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2019;47(2):140-147. https://doi.org/10.17746/1563-0110.2019.47.2.140-147

Views: 104


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)