Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

The Bear Cult and Kurgans of the Scythian Elite

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2019.47.3.085-093

Abstract

This study, based on artifacts from high-ranking kurgans of the northern Black Sea region (700–300 BC), addresses the little-studied bear motif in Scythian culture and its relevance for the ancient inhabitants of this region and of the adjacent territories. It is a wide-held view that the image of the brown bear had been borrowed from the Ananyino culture of the Kama. Variation of this motif is described and its chronology is assessed. Two principal iconographic versions are known in Scythian art—the animal is shown either en face, in the so-called sacrifi cial posture, or drinking (in profi le, with a bowed head). Such representations occur most often on gold-plated ritual bowls and ornaments of the horse harness. Both the chronology and the distribution range of these artifacts disagree with the idea that the bear motif was a loan from forest cultures. Rather, it appears to be inherently Scythian, having originated around 700 BC together with other images of the animal style. Apparently, some form of the bear cult was practiced by the Scythian elite.

About the Author

V. I. Gulyaev
Institute of Archaeology, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Алексеев А.Ю. Хронография Европейской Скифии. – СПб.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 2003. – 416 с.

2. Алексеев А.Ю. Золото скифских царей в собрании Эрмитажа. – СПб.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 2012. – 272 с.

3. Алексеенко Е.А. Культ медведя у кетов // СЭ. – 1960. – № 4. – С. 90–104.

4. Байгушева В.С. Орнитофауна и териофауна Приазовья по материалам археологических раскопок // Историко-археологические исследования в г. Азове и на Нижнем Дону в 2005 г. – Азов: Азов. музей-заповедник, 2006. – Вып. 22. – С. 341–356.

5. Бобринский А.А. Отчет о раскопках, произведенных в 1903 г. в Чигиринском уезде Киевской губернии // Изв. Имп. археол. комиссии. – 1905. – Вып. 14. – С. 1–43.

6. Васильев Ст.А. Ананьинский звериный стиль: Истоки, основные компоненты и развитие // Археол. вести. – 2004. – № 11. – С. 275–297.

7. Замятнин С.Н. Скифский могильник «Частые курганы» под Воронежем (раскопки Воронежской ученой архивной комиссии 1910–1915 гг.) // СА. – 1946. – № VIII. – С. 9–50.

8. Иванов В.В., Топоров В.Н. Медведь // Мифы народов мира. – М.: Сов. энцикл., 1982. – Т. II. – С. 128–130.

9. Королькова Е.Ф. Звериный стиль Евразии: Искусство племен Нижнего Поволжья и Южного Приуралья в скифскую эпоху (VII–IV вв. до н.э.). – СПб.: Петербург. Востоковедение, 2006. – 271 с.

10. Кулатова И.Н., Луговая Л.Н., Супруненко А.Б. Курганы скифского времени междуречья Ворсклы и Псла. – М.: Всерос. фонд развития науки; Полтава: Полтав. краевед. музей, 1993. – 107 с.

11. Манцевич А.П. Деревянные сосуды скифской эпохи // АСГЭ. – Л.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 1966. – С. 23–38.

12. Махортых С.В. Скифська вузда Перещепинского могильника // Бiльске городище та його округа. – Киïв: Шлях, 2006. – С. 57–76.

13. Млекопитающие Советского Союза / В.Г. Гептнер, А.А. Слудский. – М.: Высш. шк., 1972. – Т. II, ч. 2. – 552 с.

14. Могилов А.Д. Спорядження коня скiфськоï доби у лiсостепу Схiдноï Европии. – Киïв; Кам’янець-Подiльский: Ин-т археологii АН Украïни, 2008. – 439 с.

15. Мозолевский Б.Н. Скифские курганы в окрестностях г. Орджоникидзе на Днепропетровщине (1972–1975 гг.) // Скифия и Кавказ. – Киев: Наук. думка, 1980. – С. 70–154.

16. Мозолевский Б.Н. Скифский «царский» курган Желтокаменка // Древности Степной Скифии. – Киев: Наук. думка, 1982. – С. 179–221.

17. Мозолевський Б.М. Товста Могила. – Киïв: Наук. думка, 1979. – 251 с.

18. Переводчикова Е.В. Язык звериных образов: Очерки искусства евразийских степей скифской эпохи. – М.: Вост. лит., 1994. – 206 с.

19. Ромашко В.А., Скорый С.А. Близнец-2: скифский аристократический курган в Днепровском правобережном Надпорожье. – Днепропетровск: Пороги, 2009. – 251 с.

20. Россия: Полное географическое описание нашего отечества / под ред. П.П. и А.П. Семеновых. – СПб.: Изд-во А.Ф. Девриена, 1902. – Т. 2. – 717 с.

21. Скифо-сибирский звериный стиль в искусстве народов Евразии. – М.: Наука, 1976. – 274 с.

22. Скорый С.А., Зимовец Р.В. Скифские древности Крыма: Материалы одной коллекции. – Киев: Видавець Олег Фiлюк, 2014. – 180 с.

23. Соколова З.П. Культ медведя // Археология, этнография и антропология Евразии. – 2000. – № 2. – С. 121–130.

24. Спицын А.А. Гляденовское костище // Зап. Рус. археол. об-ва. – 1901. – Т. XII, вып. 1/2. – С. 228–269.

25. Тереножкин А.И. Скифская культура // Проблемы скифской археологии. – М.: Наука, 1971. – С. 15–23. – (МИА; № 177).

26. Фракийское золото из Болгарии: Ожившие легенды. – М.: Кучково поле, 2013. – 360 с.

27. Черемисин Д.В. Искусство звериного стиля в погребальных комплексах рядового населения пазырыкской культуры. – Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2008. – 136 с.

28. Чибирёв Л.А. Традиционная духовная культура осетин. – М.: РОССПЭН, 2008. – 711 с.

29. Яковенко Э.В. Клыки с зооморфными изображениями // СА. – 1969. – № 4. – С. 200–208.

30. Rostovtzeff M.I. The Animal Style in South Russia and China. – Princeton: Princeton Univ. Press, 1929. – 112 p. – (Princeton Monographs in Art and Archaeology; vol. XIV).

31. Scythian Gold: Treasures from Ancient Ukraine. – N.Y.: Harry N. Abrams Inc. Publishers, 1999. – 352 p.

32. The Golden Deer of Eurasia. – N.Y.: The Metropolitan Museum of Art, 2000. – 303 p.


Review

For citations:


Gulyaev V.I. The Bear Cult and Kurgans of the Scythian Elite. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2019;47(3):85-93. https://doi.org/10.17746/1563-0110.2019.47.3.085-093

Views: 1032


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)