BEADS IN THE FINNO-UGRIC WOMEN’S COSTUME: THE EVIDENCE OF TARASOVO CEMETERY ON THE MIDDLE KAMA (0–500 AD)
https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.2.056-061
Abstract
Beads are the most frequent finds in 1st–5th century AD female burials at Tarasovo on the Middle Kama – the largest FinnoUgric cemetery, dating to the Great Barbarian Migration era. Larger beads are common in burials of women aged 17–45, whereas seed beads were typically worn by girls and young women aged 13–29. This was probably because unmarried girls wore beanies embroidered with beads and bronze ornaments. Also, variously sized beads were attached to headbands, framing its bottom edges in one or more lines. Single or double beads found near the crania suggest that they were amulets. In one and two strand necklaces, beads alternated with bronze ornaments. Necklaces were often parts of gift sets, some of which are completely preserved including the organic base. Larger beads were used as pendants. Some of them decorated strips, used for appending knives and other utensils to belts. All these ways of using beads are still practiced by Finno-Ugric women in the Ural area.
About the Author
E. V. GoldinaRussian Federation
Associate Professor.
Universitetskaya 1, Izhevsk, 426000
References
1. Генинг В.Ф. История населения Удмуртского Прикамья в пьяноборскую эпоху. – Свердловск; Ижевск: [б. и.], 1970. – Ч. I: Чегандинская культура III в. до н.э. – II в. н.э. – 258 с. – (Вопр. археологии Урала; вып. 10).
2. Голдина Р.Д. Тарасовский могильник I–V вв. на Средней Каме. – Ижевск: Удмуртия, 2003. – Т. II. – 721 с. – (МИКВАЭ; т. 11).
3. Голдина Р.Д. Тарасовский могильник I–V вв. на Средней Каме. – Ижевск: Удмуртия, 2004. – Т. I. – 317 с. – (МИКВАЭ; т. 10).
4. Голдина Р.Д., Бернц В.А. Тураевский I могильник – уникальный памятник эпохи великого переселения народов в Среднем Прикамье (бескурганная часть). – Ижевск: Удмурт. гос. ун-т, 2010. – 499 с. – (МИКВАЭ; т. 17).
5. Истомина Т.В. Жертвенные комплексы средневековых могильников Приуралья как этнический определитель // Проблемы этногенетических исследований Европейского Северо-Востока. – Пермь: Перм. гос. ун-т, 1982. – С. 78–87.
6. Красноперов А.А. Костюм населения чегандинской культуры в Прикамье (II в. до н.э. – V в. н.э.): дис. … канд. ист. наук. Ижевск, 2006. 273 с. // Архив Ин-та истории и культуры народов Прикамья. Ф. 4/1. Д. 86, 86а.
7. Останина Т.И. Покровский могильник: каталог археол. коллекции. – Ижевск: Алфавит, 1992. – 95 с.
8. Ост анина Т.И. Нас еление Среднего Прикамья в III–V вв. – Ижевск: УИИЯЛ УрО РАН, 1997. – 327 с.
9. Перевозчикова С.А. Височные украшения Тарасовского могильника // Удмуртия: история и современность: мат-лы Междунар. науч.-практ. конф. «Проблемы и перспективы функционирования родных языков». – Ижевск: Удмурт. гос. ун-т, 2005. – С. 59–63.
10. Пшеничнюк А.Х. Кара-абызская культура (население Центральной Башкирии на рубеже нашей эры) // Археология и этнография Башкирии. – 1973. – Т. V. – С. 162–243.
11. Сабиров Т.Р. Погребальный обряд Тарасовского могильника I–V вв. на Средней Каме: дис. … канд. ист. наук. Ижевск, 2011. 345 с. // Архив Ин-та истории и культуры народов Прикамья. Ф. 4/1. Д. 173.
Review
For citations:
Goldina E.V. BEADS IN THE FINNO-UGRIC WOMEN’S COSTUME: THE EVIDENCE OF TARASOVO CEMETERY ON THE MIDDLE KAMA (0–500 AD). Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2017;45(2):56-61. https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.2.056-061