Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

A Comparative Analysis of Paints on the Karakol Burial Slabs

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.3.056-068

Full Text:

Abstract

We have analyzed paintings on six stone slabs from Bronze Age burial sites of the Karakol culture in the Altai, Karakol and Ozernoye. Most represent anthropomorphous fi gures, depicted in a mixed technique including pecking, engraving, abrasion, and painting in various combinations. Paintings are superimposed on previously made petroglyphs, which had not initially been painted. Samples of paint were analyzed using optical microscopy, scanning electron microscopy with X-ray spectrometry, and synchrotron powdered X-ray diffraction. Results make it possible to differentiate, using the instrumental analysis, intentional painting from natural coloration. The composition of pigments suggests that both the images and the framing lines were made with one and the same red paint. However, while the pigment composition is homogeneous in each burial, it differs between the burials. Paint was found not only on slabs but on human bones as well, with its color varying from light red to black. Further analysis will hopefully shed light on the Karakol burial rite.

About the Authors

A. S. Pakhunov
Institute of Archaeology, Russian Academy of Sciences Novosibirsk State University
Russian Federation

Dm. Ulyanova 19, Moscow, 117036, Russia

Pirogova 1, Novosibirsk, 630090, Russia



E. G. Devlet
Institute of Archaeology, Russian Academy of Sciences Novosibirsk State University
Russian Federation

Dm. Ulyanova 19, Moscow, 117036, Russia

Pirogova 1, Novosibirsk, 630090, Russia



V. I. Molodin
Novosibirsk State University Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences,
Russian Federation

Pirogova 1, Novosibirsk, 630090, Russia

Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia



B. V. Lazin
Educational and Scientifi c Museum, Far Eastern Federal University
Russian Federation
Pr. Okeansky 37, Vladivostok, Russia, 690091


I. A. Karateev
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


P. V. Dorovatovsky
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


A. A. Kaloyan
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


K. M. Podurets
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


R. A. Senin
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


A. E. Blagov
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


E. B. Yatsishina
National Research Center “Kurchatov Institute”
Russian Federation
Pr. Akademika Kurchatova 1, Moscow, 123182, Russia


References

1. Беленький Е.Ф., Рискин И.В. Химия и технология пигментов. – Л.: Химия, 1974. – 656 с.

2. Водяницкий Ю.Н. Химия и минералогия почвенного железа. – М.: Почв. ин-т им. В.В. Докучаева РАСХН, 2003. – 236 с.

3. Дэвлет Е.Г., Пахунов А.С., Дэвлет М.А. О документировании плит Каракола: изображения быкоголовых и их детали // Археологическое наследие Сибири и Центральной Азии (проблемы интерпретации и сохранения): матлы Междунар. конф. – Кемерово: Кузбассвузиздат, 2016. – С. 94–97.

4. Есин Ю.Н., Магай Ж., Руссельер Э., Вальтер Ф. Краска в наскальном искусстве окуневской культуры Минусинской котловины // РА. – 2014. – № 3. – С. 79–88.

5. Зубавичус Я.В., Словохотов Ю.Л. Рентгеновское синхротронное излучение в физико- химических исследованиях // Успехи химии. – 2001. – Т. 70, № 5. – С. 429–463.

6. Ковалёв А.А., Эрдэнэбаатар Д. Исследования чемурчекских курганов в Булган сомоне Ховд (Кобдоского) аймака Монголии в 2003–2010 годах // Древнейшие европейцы в сердце Азии: чемурчекский культурный феномен. – СПб.: ЛЕМА, 2014. – Ч. I: Результаты исследований в Восточном Казахстане, на севере и юге Монгольского Алтая. – С. 235– 406.

7. Ковальчук М.В., Яцишина Е.Б., Благов А.Е., Терещенко Е.Ю., Просеков П.А., Дьякова Ю.А. Рентгеновские и синхротронные методы в исследованиях объектов культурного наследия // Кристаллография. – 2016. – Т. 61, № 5. – С. 681–690.

8. Ковтун И.В., Русакова И.Д. Рогатые лоси Томских писаниц // Вестн. Кем. гос. ун-та. – 2014. – Т. 1, № 4 (60). – С. 39–43.

9. Кубарев В.Д. Древние росписи Каракола. – Новосибирск: Наука, 1988. – 172 с.

10. Кубарев В.Д. Памятники каракольской культуры Алтая. – Новосибирск: ИАЭТ СО РАН, 2009. – 264 с.

11. Кубарев В.Д. Загадочные росписи Каракола – Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2013. – 75 с. + 88 с. вкл.

12. Кубарев В.Д., Соёнов В.И., Эбель А.В. О новых памятниках каракольской ку льтуры в Горном Алтае // Проблемы сохранения, и спользования и изучения памятников археологии. – Горно-Алтайск: Горно-Алт. гос. пед. ин-т, 1992. – С. 49–51.

13. Кубарев Г.В. Исследования в Чуйской степи (Юго-Восточный Алтай) // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. – Новосибирск, 2003. – Т. IX, ч. I. – С. 384–388.

14. Медникова М.Б. Об использовании соединений ртути в погребальном обряде племен эпохи бронзы Восточной Европы // РА. – 2015. – № 2. – С. 51–59.

15. Молодин В.И. Каракольская культура // Окуневский сборник 2: культура и ее окружение. – СПб.: Герман. археол. ин-т, СПб. гос. ун-т. – 2006. – С. 273–282.

16. Молодин В.И. Наскальные изображения Бии. – Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2016. – С. 112.

17. Молодин В.И., Епимахов А.В., Марченко Ж.В. Радиоуглеродная хронология культур эпохи бронзы Урала и Юга Западной Сибири: принципы и подходы, достижения и проблемы // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер.: История, филология. – 2014. – Т. 13. – Вып. 3. Археология, этнография. – С. 136–167.

18. Пахунов А.С., Житенев В.С., Брандт Н.Н., Чикишев А.Ю. Предварительные результаты комплексного исследования красочных пигментов настенных изображений Каповой пещеры // Вестн. археологии, антропологии и этнографии. – 2014. – № 4. – С. 4–15.

19. Погожева А.П., Кадиков Б.Х. Могильник эпохи бронзы у поселка Озерного на Алтае // Новое в археологии Сибири и Дальнего Востока. – Новосибирск: Наука, 1979. – С. 80–85.

20. Подурец К.М., Калоян А.А., Котов В.Г., Грешников Э.А., Головкова Е.А., Велигжанин А.А., Шушунов М.Н. Исследование красителя палитры из пещеры Шульган-Таш и реконструкция технологии его изготовления // Материалы Междунар. науч. симп. «Древние святилища: археология, ритуал, мифология». – Уфа: Ин-т истории, языка и лит. УНЦ РАН, 2016. – С. 126–132.

21. Пяткин Б.Н., Мартынов А.И. Шалаболинские петроглифы. – Красноярск: Изд-во Краснояр. гос. ун-та, 1985. – 188 с.

22. Русакова И.Д. Плоскость шесть Томской писаницы: новые материалы // Научное обозрение Саяно-Алтая. Сер.: Археология. – 2015. – Вып. 2, № 1 (9). – С. 78–89.

23. Трифонов В.А, Шишлина Н.И., Калинин П.И., Алексеев А.О., Богомолов Е.С. Дольмены станицы Царской: красные пигменты как продукт производства и потребления // РА. – 2015. – № 4. – С. 34–49.

24. Balbín Behrmann R., de, González J.J.A. Les colorants de l’art paléolithique dans les grottes et en plein air // L’anthropologie. – 2009. – Vol. 113, N 3. – P. 559–601.

25. Beck L., Rousseliere H., Castaing J., Duran A., Lebon M., Moignard B., Plassard F. First use of portable system coupling X-ray diffraction and X-ray fl uorescence for in-situ analysis of prehistoric rock art // Talanta. – 2014. – Vol. 129. – P. 459–464.

26. Chalmin E., Menu M., Vignaud C. Analysis of rock art pa inting and technology of Palaeolithic painters // Measurement Sci. and Technol. – 2003. – Vol. 14, N 9. – P. 1590.

27. Clottes J., Walter P. La préparation des peintures magdaléniennes des cavernes ariégeoises // Bull. de la Soc. préhist. française. – 1990. – Vol. 87. – P. 170–192.

28. Dayet L., d’Errico F., Garcia-Moreno R. Searching for consistencies in Châtelperronian pigment use // J. of Archaeol. Sci. – 2014. – Vol. 44. – P. 180–193.

29. Elias M., Chartier C., Prévot G., Garay H., Vignaud C. The colour of ochres explained by their composition // Materials Science and Engineering: B. – 2006. – Vol. 127, N 1. – P. 70–80.

30. Ferguson J. Munsell notations and color names: Recommendations for archaeological practice // J. of Field Archaeol. – 2014. – Vol. 39, N 4. – P. 327–335.

31. Froment F., Tournie A., Colomban P. Raman identifi cation of natural red to yellow pigments: ochre and iron-containing ores // J. of Raman Spectroscopy. – 2008. – Vol. 39, N 5. – P. 560– 568.

32. Gialanella S., Belli R., Dalmeri G., Lonardelli I., Mattarelli M., Montagna M., Toniutti L. Artifi cial or natural origin of hematite-based red pigments in archaeological contexts: the case of Riparo Dalmeri (Trento, Italy) // Archaeometry. – 2011. – Vol. 53, N 5. – P. 950–962.

33. Hall K., Meiklejohn I., Arocena J. The thermal responses of rock art pigments: Implications for rock art weathering in southern Africa // Geomorphology. – 2007. – Vol. 91, N 1. – P. 132– 145.

34. Hård A., Sivik L., Tonnquist G. NCS, natural color system–from concept to research and applications. Part I // Color Research & Application. – 1996. – Vol. 21, N 3. – P. 180–205.

35. Huntley J., Brand H., Aubert M., Morwood M. The first Australian Synchrotron powder diffraction analysis of pigment from a Wandjina motif in the Kimberley, Western Australia // Austral. Archaeol. – 2014. – Vol. 78, N 1. – P. 33–38.

36. Iriarte E., Foyo A., Sánchez M.A., Tomillo C., Setién J. The Origin and Geochemical Characterization of Red Ochres From the Tito Bustillo and Monte Castillo Caves (Northern Spain) // Archaeometry. – 2009. – Vol. 51, N 2. – P. 231–251.

37. Iriarte M., Hernanz A., Ruiz-López J.F., Martín S. μ-Raman spectroscopy of prehistoric paintings from the Abrigo Remacha rock shelter (Villaseca, Segovia, Spain) // J. of Raman Spectroscopy. – 2013. – Vol. 44, N 11. – P. 1557–1562.

38. Judd D.B., Nickerson D. Relation between Munsell and Swedish natural color system scales // J. of the Optical Soc. of America. – 1975. – Vol. 65, N 1. – P. 85–90.

39. Kheiker D.M., Kovalchuk M.V., Shilin Y.N., Shishkov V.A., Sulyanov S.N., Dorovatovskiy P.V., Rusakov A.A. The belok station for protein crystallography on the synchrotron radiation beam from the bending magnet in the Sibir-2 storage ring // Crystallography Reports. – 2007. – Vol. 52, N 2. – P. 358–364.

40. Koski R.A., McKee E.H., Thomas D.H. Pigment composition of prehistoric pictographs of Gatecliff Shelter, central Nevada // Am. Museum of Natural Hist. – 1973. – N 2521. – P. 1–9.

41. Lahlil S., Lebon M., Beck L., Rousselière H., Vignaud C., Reiche I., Menu M., Paillet P., Plassard F. The fi rst in situ micro-Raman spectroscopic analysis of prehistoric cave art of Rouffi gnac St-Cernin, France // J. of Raman Spectroscopy. – 2012. – Vol. 43, N 11. – P. 1637–1643.

42. Mas M., Jorge A., Gavilán B., Solís M., Parra E., Pérez P.P. Minateda rock shelters (Albacete) and postpalaeolithic art of the Mediterranean Basin in Spain: pigments, surfaces and patinas // J. of Archaeol. Sci. – 2013. – Vol. 40, N 12. – P. 4635–4647.

43. Mastrotheodoros G., Beltsios K.G., Zacharias N. Assessment of the production of antiquity pigments through experimental treatment of ochres and other iron based precursors // Mediterranean Archaeology and Archaeometry. – 2010. – Vol. 10, N 1. – P. 37–59.

44. Mawk E.J., Nobbs M.F., Rowe M.W. Analysis of white pigments from the Olary region, South Australia // Rock art res. – 1996. – Vol. 13, N 1. – P. 31–37.

45. Munsell A.H. A pigment color system and notation // The Am. J. of Psychol. – 1912. – Vol. 23, N 2. – P. 236–244.

46. Nayatani Y. Why two kinds of color order systems are necessary? // Color Research & Application. – 2005. – Vol. 30, N 4. – P. 295–303.

47. NCS-Munsell translation keys. – Ed. 2. – Stockholm: Scandinavian Colour Institute AB, 1997, Revised 2008. – 50 p.

48. Pitarch À., Ruiz J.F., Vallejuelo S.F.O., de, Hernanz A., Maguregui M., Madariaga J.M. In situ characterization by Raman and X-ray fl uorescence spectroscopy of post-Paleolithic blackish pictographs exposed to the open air in Los Chaparros shelter (Albalate del Arzobispo, Teruel, Spain) // Analytical Methods. – 2014. – Vol. 6, N 17. – P. 6641–6650.

49. Pomies M.P., Menu M., Vignaud C. Red palaeolithic pigments: natural hematite or heated goethite? // Archaeometry. – 1999. – Vol. 41, N 2. – P. 275–285.

50. Pomies M.P., Morin G., Vignaud C. XRD study of the goethite-hematite transformation: application to the identifi cation of heated prehistoric pigments // Europ. J. of Solid State and Inorganic Chemistry. – 1998. – Vol. 35, N 1. – P. 9–25.

51. Prinsloo L.C., Barnard W., Meiklejohn I., Hall K. The first Raman spectroscopic study of San rock art in the Ukhahlamba Drakensberg Park, South Africa // J. of Raman Spectroscopy. – 2008. – Vol. 39, N 5. – P. 646–654.

52. Salomon H., Vignaud C., Coquinot Y., Beck L., Stringer C., Strivay D., d’Errico F. Selection and heating of colouring materials in Mousterian level of es-Skhul (ca. 100 000 years B.P., Mount Carmel, Israel) // Archaeometry. – 2012. – Vol. 54, N 4. – P. 698–722.

53. Salomon H., Vignaud C., Lahlil S., Menguy N. Solutrean and Magdalenian ferruginous rocks heat-treatment: accidental and/or deliberate action? // J. of Archaeol. Sci. – 2015. – Vol. 55. – P. 100–112.

54. Schwertmann U. Relations between iron oxides, soil color, and soil formation // Soil color. – Madison, Wisconsin: Soil Sci. Soc. Am., 1993. – N 31. – P. 51–69.

55. Scott D.A., Hyder W.D. A study of some Californian Indian rock art pigments // S tudies in Conservation. – 1993. – Vol. 38, N 3. – P. 155–173.

56. Scott D.A., Scheerer S., Reeves D.J. Technical Examination of Some Rock Art Pigments and Encrustations from the Chumash Indian Site of San Emigdi o, California // Studies in Conservation. – 2002. – Vo l. 47, N 3. – P. 184–194.

57. Torrent J., Schwertmann U. Infl uence of hematite on the color of red beds // J. of Sedimentary Res. – 1987. – Vol. 57, N 4. – P. 682–686.

58. Vignaud C., Salomon H., Chalmin E., Geneste J.-M., Menu M. Le groupe des “bisons adossés” de Lascaux. Étude de la technique de l’artiste par analyse des pigments // l’Anthropologie. – 2006. – Vol. 110, N 4. – P. 482–499.

59. Wainwright I.N.M., Helwig K., Rolandi D.S., Gradin C., Podestá M.M., Onetto M., Aschero C.A. Rock paintings conserva tion and pigment analysis at Cueva de las Manos and Cerro de los Indios, Santa Cruz (Patagonia), Argentina // ICOM Committee for Conservation. 13th Triennial Meeting Rio de Janeiro, 22–27 Sept. 2002. – Preprints, vol. II. – L.: James & James; ICOM-CC, 2002. – Vol. 2. – P. 582–589.

60. Ward I., Watchman A., Cole N., Morwood M. Identifi cation of minerals in pigments from Aboriginal rock art in the Laura and Kimberley regions, Australia // Rock art res. – 2001. – Vol. 18, N 1. – P. 15–23.

61. Wess T.J., Drakopoulos M., Snigirev A., Wouters J., Paris O., Fratzl P., Collins M., Hiller J., Nielsen K. The Use of Small-Angle X-Ray Diffraction Studies for the Analysis of Structural Features in Archaeological Samples // Archaeometry. – 2001. – Vol. 43, N 1. – P. 117–129.


For citation:


Pakhunov A.S., Devlet E.G., Molodin V.I., Lazin B.V., Karateev I.A., Dorovatovsky P.V., Kaloyan A.A., Podurets K.M., Senin R.A., Blagov A.E., Yatsishina E.B. A Comparative Analysis of Paints on the Karakol Burial Slabs. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2017;45(3):56-68. (In Russ.) https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.3.056-068

Views: 295


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)