Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

Petroglyphs from Northeast China: New Sites and Interpretations

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.3.069-078

Full Text:

Abstract

This article is based on the results of fi eld studies in Northeast China (Dongbei) in 2012–2014. We describe 18 petroglyphic sites, most of which were hitherto unknown or little known to Russian, European, or Chinese scholars. All petroglyphs are located on open rock surfaces, vertical or horizontal. Two techniques were used—painting and carving. The most common paint was ocher of different shades: from tawny or maroon to bright orange; in rare cases, black paint was used. The distribution areas of the two techniques largely coincide with those of ethno-cultural groups occupying various parts of the region: paintings were distributed mostly in areas of mountain taiga whereas most carvings were found in the mountain steppe. Figurative images and abstract signs are discussed in detail. Most figurative images are either anthropomorphic or zoomorphic. Abstract signs include dots, circles, crosses and other geometric figures. Petroglyphs of Dongbei show numerous parallels with those of Mongolia, Trans-Baikal, Korea, and the Amur region.

About the Authors

A. P. Zabiyako
Amur State University Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Ignatyevskoye shosse 21, Blagoveshchensk, 675027, Russia

Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia



Wang Jianlin
Amur State University
Russian Federation
Ignatyevskoye shosse 21, Blagoveshchensk, 675027, Russia


References

1. Ван Цзяньлинь, Забияко А.П. Петроглифы Северо-Восточного Китая в контексте социальной и религиозной истории региона // Религиоведение. – 2012. – № 4. – С. 3– 19.

2. Ван Юйлан. Шэньми дэ дунбэй лиши ю вэхуа (Загадочная история и культура Северо- Востока Китая). – Харбин: Харбин жэньмин чубаньшэ, 2011. – 268 с. (на кит. яз.).

3. Гэ Шаньлинь. Чжунго яньхуа (Китайские петроглифы). – Гуаньчжоу: Гуаньчжоу люю чубаньшэ, 2004. – 315 с. (на кит. яз.).

4. Гэ Шаньлинь, Гэ Чжихао. Нэймэнгу яньхуа дэ вэньхуа цзеду (Интерпретация петроглифов Внутренней Монголии как памятников культуры). – Пекин: Бэйцзин тушу чубаньшэ, 2002. – 367 с.

5. Дун Ваньлунь. Хэйлунцзян люю яньхуа бэйкэ яньцзю (Изучение петроглифов и надписей Хэйлунцзяна). – Харбин: Хэйлунцзян цзяою чубаньшэ, 1998. – 309 с. (на кит. яз.).

6. Дэвлет Е.Г., Дэвлет М.А. Мифы в камне: Мир наскального искусства России. – М.: Алетейя, 2005. – 472 с.

7. Забияко А.П. Константы культуры: генезис и семантика образа лабиринта // Религиоведение. – 2015. – № 1. – С. 110–125.

8. Забияко А.П., Ван Цзяньлинь. Наскальные изображения Северо-Восточного Китая. – Благовещенск: Амур. гос. ун-т, 2015. – 310 с.

9. Кубарев В.Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Петроглифы Цагаан-Салаа и Бага-Ойгура (Монгольский Алтай). – Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2005. – 640 с.

10. Лю Уи. Цзюйцышань яньхуа (Петроглифы Цзюйцышань). – Чжэнчжоу: Чжунчжоу гуцзи чубаньшэ, 2010. – 178 с. (на кит. яз.).

11. Наскальные рисунки горы Шицзяншань уезда Чаоян провинции Ляонин в династиях Ляо, Цзин, Юань // Каогу. – 2004. – № 11. – С. 49–62 (на кит. яз.).

12. Окладников А.П. Оленный камень с реки Иволги // СА. – 1954. – Вып. XIX. – С. 207–220.

13. Окладников А.П. Петроглифы Монголии. – Л.: Наука, 1981. – 228 с.

14. Окладников А.П. Олень Золотые Рога: рассказы об охоте за наскальными рисунками. – Хабаровск: Кн. изд-во, 1989. – 208 с.

15. Окладников А.П., Запорожская В.Д. Петроглифы Забайкалья. – Л.: Наука, 1970. – Ч. 2. – 268 с.

16. Окладников А.П., Мартынов А.И. Сокровища томских писаниц. – М.: Искусство, 1972. – 290 с.

17. Чжан Сижун. Полевые исследования древних петроглифов в городах Аньшань и Хайчэн: доклад // Ляонин шэн боугуань гуанькань. – Шэньян: Ляохай чубаньшэ, 2010. – С. 95–112 (на кит. яз.).

18. Чэнь Чжаофу. Чжунго яньхуа фасяньши (История обнаружения китайских петроглифов). – Шанхай: Шанхай жэньминь чубаньшэ, 2009. – 229 с. (на кит. яз.)

19. Leroi-Gourhan A. L’art pariétal. Langage de la préhistoire. – Grenoble: Jerome Millon, 2009. – 420 p.

20. Yasha Zheng. Spirituality and Chinese Rock Art // Rock Art and Sacred Landscapes / eds. D.L. Gillette, M. Greer, M.H. Hayward, W. Breen Murray. – N. Y.: Springer, 2014. – P. 85–102.


For citation:


Zabiyako A.P., Jianlin W. Petroglyphs from Northeast China: New Sites and Interpretations. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2017;45(3):69-78. (In Russ.) https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.3.069-078

Views: 172


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)