Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

Paint on Deer Stones of Mongolia

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.3.079-089

Full Text:

Abstract

This study focuses on traces of paint on stone stelae (“deer stones”) of Mongolia, dating to late second to mid-fi rst millennia BC. Painting was made in various shades of red. In all cases, remains of paint were found on facets which had been protected from weathering because the stelae had collapsed or been reused. An additional protection might have been provided by a calcite crust formed where the stelae contacted the ground. Based on the role of painting in visual imagery, two groups of paintings are described: supportive (filling in the engraved fi gures) and independent. The first group is the largest. In terms of composition, stelae fall into two types: those whose front is on the narrow vertical facet, carrying images of deer in a Mongolian-Transbaikalian style, and those whose front is on the wide vertical facet, where the upper tier is separated, and neither deer nor belts with weapons are represented. The relative chronology of the two types is established by the fact that in certain instances, stelae of the fi rst type were reshaped into those of the second type. The fi rst type is related to funerary and memorial sites of the Khereksur and Deer Stone culture of Central Mongolia; the second, to burials of the Slab Grave culture. The tradition of decorating engraved fi gures with red mineral paint had originated among eastern Eurasian steppe pastoralists in the Early Bronze Age.

About the Authors

Y. N. Esin
Khakass Research Institute of Language, Literature and History
Russian Federation
Shchetinkina 23, Abakan, 655017, Russia


J. Magail
Museum of Prehistoric Anthropology of Monaco
Monaco
56 bis Boulevard du Jardin Exotique, 98000 Monaco


C. Yeruul-Erdene
Institute of History and Archaeology, Mongolian Academy of Sciences
Mongolia
Zhukovyn 77, Ulaanbaatar, 13343, Mongolia


J. Gantulga
Institute of History and Archaeology, Mongolian Academy of Sciences
Mongolia
Zhukovyn 77, Ulaanbaatar, 13343, Mongolia


References

1. Амартувшин Ч., Жаргалан Б. Хурэл зэвсгийн уеийн булшны судалгаа // Дундговь аймагт хийсэн археологийн судалгаа. – Улаанбаатар: БЭМБИ САН, 2010. – Т. 152–201.

2. Волков В.В. Оленные камни Монголии. – М.: Науч. мир, 2002. – 248 с.

3. Гантулга Ж., Ерөөл-Эрдэнэ Ч., Магай Ж., Есин Ю. Хойд Тамирын хөндий дэх буган чулуун хөшөөний судалгааны зарим үр дүн // Studia Archaeologica Instituti Archaeologici Academiae Scientiarum Mongolicae (Археологийн судлал). – 2013. – T. XXXIII, fasc. 1 (25). – T. 95–119.

4. Грязнов М.П. О монументальном искусстве на заре скифо-сибирских культур в степной Азии // АСГЭ. – Л.: Искусство, 1984. – Вып. 25: Материалы и исследования по археологии СССР: Контакты и взаимодействие культур Евразии. – С. 76–82.

5. Дашилхамаев Д.М. Оленные и сторожевые камни Забайкалья // Гуманитарный вектор. – 2012. – № 2 (30). – С. 60–68.

6. Есин Ю.Н. Тайна богов древней степи. – Абакан: ХакНИИЯЛИ, 2010. – 184 с.

7. Есин Ю.Н., Магай Ж., Руссельер Э., Вальтер Ф. Краска в наскальном искусстве окуневской культуры Минусинской котловины // РА. – 2014. – № 3. – С. 79–88.

8. Окладников А.П., Запорожская В.Д. Петроглифы Забайкалья. – Л.: Наука, 1970. – Ч. 2. – 264 с.

9. Ольховский В.С. Монументальная скульптура населения западной части евразийских степей эпохи раннего железа. – М.: Наука, 2005. – 299 с.

10. Тишкин А.А. Выявление, документирование и изучение «оленных» камней в долине Буянта (Монгольский Алтай) // Теория и практика археологических исследований. – 2013а. – № 1 (7). – С. 73–90.

11. Тишкин А.А. Оленные камни Центральной Азии и изображения на них: обзор существующих интерпретаций и новые открытия // Творчество в археологическом и этнографическом измерении. – Омск: Наука, 2013б. – С. 222–228.

12. Төрбат Ц., Баярсайхан Ж., Батсүх Д., Баярхүү Н. Жаргалантын амны буган хөшөөд. – Улаанбаатар: NOMKHUR, 2011. – 192 т.

13. Хойд Тамирын голын сав нутаг дахь буган хөшөө (Les pierres à cerfs de la vallée du Haut Tamir). – Улаанбаатар: ADMON, 2011. – 98 т.

14. Хын Сɵнь, Мог Сүхйɵнь, Хань Сынчань, И Хыйжүнь, Чɵн Миньхо, Чɵн Жэхүнь, Цэвээндорж Д., Батболд Н., Цэнгэл М. Чулуунд сийлсэн эртний нүүдэлчдийн амьдрал болон оюуны соёлын сэтгэлгээ: Монголын хадны зураг, буган хөшөө, гэрэлт хөшөөний хуулга. – Сɵүл: [б. и], 2008. – 352 т.

15. Цэвээндорж Д., Жан Сог Хо, Цэнгэл М. Монголын баруун хойд аймгийн хадны зураг. – Сөүл: Northeast Asian history foundation, 2009. – 445 т.

16. Членова Н.Л. Оленные камни как исторический источник (на примере оленных камней Северного Кавказа). – Новосибирск: Наука, 1984. – 99 с.

17. Энхбат Г., Даваацэрэн Б., Пүрэвлхам Л. Монгол нутаг дахь түүх, соёлын үл хөдлөх дурсгал: Υ дэвтэр ϴвөрхангай аймаг. – Улаанбаатар: Улаанбаатар принт, 2011. – 128 т.

18. Essin Yu.N., Magail J., Rousseliere H., Walter Ph. Les peintures dans l’art parietal de la culture Okuniev // Bull. du Musée d’Anthropologie préhistorique de Monaco. – 2014. – N 54. – P. 163–183.

19. Fitzhugh W. Introduction and Overview // Mongolia Deer Stone Project: Field Report 2008. – Wash.: The Arctic Studies Center; Nat. Museum of Mongolia, 2009. – 195 p.


For citation:


Esin Y.N., Magail J., Yeruul-Erdene C., Gantulga J. Paint on Deer Stones of Mongolia. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2017;45(3):79-89. (In Russ.) https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.3.079-089

Views: 112


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)