Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

UPPER PALEOLITHIC “SOUNDING ARTIFACTS” FROM MESIN, UKRAINE: MODIFICATION MARKS

Abstract

Upper Paleolithic musical instruments and the criteria whereby they may be distinguished have not received enough attention in Russian archaeology. A considerable number of presumed musical instruments have been found in Eurasia. The examination of such artifacts from Mesin has revealed modifications by humans that clearly indicate musical function. In terms of modern classification, they might be untuned percussion instruments of both resonator and nonresonator types.

About the Authors

L. V. Lbova
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences, Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia Novosibirsk State University, Pirogova 2, Novosibirsk, 630090, Russia
Russian Federation


P. V. Volkov
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences, Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia Novosibirsk State University, Pirogova 2, Novosibirsk, 630090, Russia
Russian Federation


D. V. Kozhevnikova
Novosibirsk State University, Pirogova 2, Novosibirsk, 630090, Russia
Russian Federation


L. V. Kulakovskaya
Institute of Archaeology, National Academy of Sciences of Ukraine, Geroyev Stalingrada 12, Kiev, 04210, Ukraine
Ukraine


References

1. Археология Прикарпатья, Волыни и Закарпатья (каменный век) / Р.Т. Грибович, Л.Г. Мацкевой, Н.А. Пелещишин, В.П. Савич, А.П. Черныш. – Киев: Наук. думка, 1987. – 132 с.

2. Бадер О.Н. О возникновении арифметического счета в палеолите // Новое в археологии. – М.: Наука, 1972. – С. 28–35.

3. Бибиков С.Н. Древнейший музыкальный комплекс из костей мамонта (очерк материальной и духовной культуры палеолита). – Киев: Наук. думка, 1981. – 108 с.

4. Бибиков С.Н. Древнейший музыкальный комплекс из костей мамонта (очерк материальной и духовной культуры палеолитического человека). – 2-е изд., испр. и доп. – Киев: Изд-во Ин-та археологии НАНУ, 2008. – 128 с.

5. Вишняцкий Л.Б. Введение в преисторию: Проблемы антропогенеза и становления культуры: курс лекций. – Ки-шинев: Высш. антропол. школа, 2005. – 396 с.

6. Волков П.В. Трасологические исследования в археологии Северной Азии. – Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 1999. – 192 с.

7. Волков П.В. Опыт эксперимента в археологии. – СПб.: Нестор–История, 2013. – 416 с.

8. Культура, искусство, ритуал: Происхождение и ранние этапы: учеб. пособие / Л.В. Лбова, А.В. Табарев. – Новосибирск: Изд-во Новосиб. гос. ун-та, 2009. – 142 с.

9. Ларичев В.Е. Хранители времени (к проблеме информационных традиций в первобытном искусстве) // Информационные технологии в гуманитарных исследованиях. – 2000. – № 2. – С. 56–66.

10. Отт М. С.Н. Бибиков: Плодотворное вдохновение // Древнейший музыкальный комплекс из костей мамонта (очерк материальной и духовной культуры палеолитического человека). – 2-е изд., испр. и доп. – Киев: Изд-во Ин-та археологии НАНУ, 2008. – С. 124–127.

11. Происхождение знакового поведения / Я.А. Шер, Л.Б. Вишняцкий, Н.С. Бледнова. – М.: Науч. мир, 2004. – 296 с.

12. Пясецкий В.К. Начало раскопок позднепалеолитического поселения Ровно (Бармаки) // РА. – 1997. – № 1. – С. 151–162.

13. Радиоуглеродная хронология палеолита Восточной Европы и Северной Азии: Проблемы и перспективы. – СПб.: Изд-во ИИМК РАН, 1997. – 141 с.

14. Фролов Б.А. К интерпретации мезинского геометрического орнамента // Памятники древнейшей истории Евразии. – М.: Наука, 1975. – С. 50–55.

15. Шейкин Ю.И. История музыкальной культуры народов Сибири: сравнительно-историческое исследование. – М.: Вост. лит., 2002. – 718 с.

16. Шовкопляс И.Г. Мезинская стоянка (к истории среднеднепровского бассейна в позднепалеолитическую эпоху). – Киев: Наук. думка, 1965. – 328 с.

17. Яковлєва Л. Найдавніше мистецтво України. – Київ: Стародавній світ, 2013. – 286 с.

18. Bibikov S.N. A stone-age orchestra // The UNESCO Courier. – 1975. – N 6. – P. 28–33.

19. Bibikov S. A stone age orchestra // Readings in physical anthropology and archeology. – N. Y.: Harper and Row, 1978. – Р. 134–148.

20. Bolus M., Conard N.J. What can we say about the spatial-temporal distribution of early Aurignacian innovations? // Eurasian Prehistory. – 2009. – N 5. – Р. 19–29.

21. Dams L. Palaeolithic lithophones: descriptions and comparisons // Oxford J. of Archaeology. – 1985. – N 4 (1). – Р. 31–46.

22. Dauvois M. Les temoines sono paleolirhique exterieurs et souterrains // Sons originels: Préhistoire de la musique: actes du colloque international de Musicologie (Liège, 11–13 dècembre 1993) / ed by M. Otte. – Liège, 1994. – Р. 11–39. – (ERAUL; N 61).

23. D’Errico F., Henshilwood C., Lawson G., Vanhaeren M., Tillier A.-M., Soressi M. Archaeological evidence for the emergence of language, symbolism, and music – an alternative multidisciplinary perspective // J. of World Prehistory. – 2003. – N 17 (1). – Р. 1–70.

24. D’Errico F., Villa P., Pinto Llona A.C., Idarraga R.R. A Middle Palaeolithic Origin of Music? Using Cave-bear Bone Accumulations to Assess the Divje Babe I Bone “Flute” // Antiquity. – 1998. – Vol. 72. – P. 65–79.

25. Fitch W.T. The biology and evolution of music: а comparative perspective // Cognition. – 2006. – N 100. – Р. 173–215.

26. Hausler A. Neue Funde Steinzeitlicher Musikinstrumente in Osteuropa // Wisseschaftliche Zeitschrift der Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg. – 1960. – N 9. – S. 321–332.

27. Lawergren В. The Sounds of Prehistoric Scandinavia by Cajsa Lund; Drevneishii muzikal’nii kompleks iz kostei mamonta (Ancient Musical Ensemble of Mammoth Bones) by Sergei N. Bibikov; Musique de la Grice antique by Gregorio Paniagua // Ethnomusicology. – 1985. – N 29 (2). – P. 360–363.

28. Lawson G., Scarre C., Cross, I. Hills C. Mounds, megaliths, music and mind: some acoustical properties and purposes of archaeological spaces // Archaeological Review from Cam-bridge. – 1988. – Vol. 15. – P. 111–134.

29. Lbova L., Kozhevnikova D., Volkov P. Musical instruments in Siberia (Early stage of the Upper Paleolithic) // Ac-tes du Congrès de l’IFRAO, Tarascon-sur-Ariége, septembre 2010. – 2010–2011. – N 65/66. – P. 324–325.

30. Mellars P. The Impossible Coincidence. A Single-Species Model for the Origins of Modern Human Behavior in Europe // Evolutionary Anthropology. – 2005. – N 14. – P. 12–27.

31. Mithen St. The Singing Neanderthals: the Origins of Music, Language, Mind and Body. – L.: Weidenfeld & Nicholson, 2005. – 374 p.

32. Morley I. The evolutionary origins and archaeology of music: Ph.D. thesis / Department of Archaeology Cambridge University. – Cambridge, 2003. – 277 p. (available online at http://www.dar.cam.ac.uk/dcrr/dcrr002.pdf)

33. Nuzhnyi D.The epigravettin variability of the middle Dnieper river bassin // Дослідження первісної археології в Україні. – Київ: Корвiн Пресс, 2008. – С. 96–135.

34. Oerter R. Musik – Einheit und Vielfalt ihrer kulturellen Ausprägung: Eine kultur- und musikpsychologische Per-spektive // EWE (Erwägen – Wissen – Ethik). – 2007. – N 4 – P. 521–532.

35. Otte M. On the suggested bone fl ute from Slovenia // Current Anthropology. – 2000. – N. 41. – P. 271–272.

36. Scothern P.M.T. The Music-Archaeology of the Palaeolithic Within it’s Cultural Setting: Unpublished Ph.D. thesis / University of Cambridge. – Cambridge, 1992. – 583 p.


Review

For citations:


Lbova L.V., Volkov P.V., Kozhevnikova D.V., Kulakovskaya L.V. UPPER PALEOLITHIC “SOUNDING ARTIFACTS” FROM MESIN, UKRAINE: MODIFICATION MARKS. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2013;55(3):22-32. (In Russ.)

Views: 465


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)