Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

The Jōmon Megalithic Tradition in Japan: Origins, Features, and Distribution

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.4.045-055

Full Text:

Abstract

The Jōmon monumental structures on the islands of Kyushu, Honshu, and Hokkaido represent the earliest of the three such traditions, two others being associated with the cultures of  Yayoi and Kofun. The beginnings of the tradition date back to the  Early Jōmon (ca 8000 BP), while its peak coincides with the Late  Jōmon (4000–3000 BP). Unlike people associated with two later  traditions (agriculturalists and animal breeders), the Jōmon people  were hunters, gatherers, and fishers. This is the first Russian study  to address various types of Jōmon monumental structures (stone alignments, stone circles, earthen mounds, and “geometric” shell mounds), their distribution and chronology. The most  interesting sites (Yubunezawa II, ōyu, Komakino, Sannai Maruyama,  Kasori, etc.) are documented with drawings and photos. It is  hypothesized that the tradition originated as early as the Final  Paleolithic and the transition to the Jōmon Mikoshiba culture. We  present parallels with sites in the adjacent territories of the Russian  Far East (Primorye) such as Ustinovka-4, Suvorovo-4, and Bogopol- 4. Given the complexity of monumental structures (elaborate layout, traces of wooden structures, burials, numerous works of art,  visual effects, astronomical marks, “sundials”), these sites can be  viewed as multifunctional ritual centers. In terms of amount of  material and labor required for construction, they are comparable  with the Neolithic funerary structures of Western Europe.

About the Authors

A. V. Tabarev
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation
Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia


D. A. Ivanova
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation
Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia


A. L. Nesterkina
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation
Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia


E. A. Solovieva
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation
Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090, Russia


References

1. Акю: исэки хаккуцу тё:са гай-хо: Сё:ва 51–52 нэндо, Нагано-кэн Сува-гун Хара-мура (Краткий отчет о раскопках 1976–1977 гг. памятника Акю, село Хара, уезд Сува, префектура Нагано). – Мацумото: Нагано-кэн тю:о:до: исэки тё:сакай тё:са-дан, 1978. – 47 с. (на яп. яз.).

2. Акю:дзири исэки : Нагано-кэн бункадзай хаккуцу тё:са хо:коку-сё (Памятник Акюдзири: отчет об археологических раскопках Центра культурного наследия префектуры Нагано). – Тино: Тино-си кё:ику иинкай, 1993. – 260 с. (на яп. яз.).

3. Васильевский Р.С. По следам древних культур Хоккайдо. – Новосибирск: Наука, 1981. – 174 с.

4. Гнездилова И.С. «Кофун дзидай» – «эпоха курганов» Японии: история изучения методами археологии // Гуманитарные науки в Сибири. – 2015. – № 2. – С. 60–64.

5. Дайкухара Ютака. Памятники Тэндзинбара и Номура, префектура Гумма // Дзё:мон рандо сукэ:пу (Пейзажи эпохи дзёмон). – Токио: UM Promotion, 2005. – С. 118–121 (на яп. яз.).

6. Дайкухара Ютака. Памятники эпохи дзёмон // Дзё:мон-но тикара – Сидзэн-тоно кё:сэйо ити ман-нэн цудзукэта дзё:мон косумородзи:-но эйти (Сила дзёмон: Космологическая мудрость эпохи дзёмон и гармония с природой, продолжающаяся в течение 10 тыс. лет). – Токио: Хэнбонся, 2013. – С. 41–43 (на яп. яз.).

7. Дзё:мон дзин-но исигами – О:гата сэкибо:ни миру сайги ко:й (Каменные боги людей эпохи дзёмон: Ритуальные действия, связанные с сэкибо больших размеров). – Токио: Кокугакуин дайгаку кэнкю: кайхацу суйсин кико: гакудзюцу сирё:кан ко:когаку сирё:кан бумон, 2010. – 140 с. (на яп. яз.).

8. Дзё:мон-но суто:н са:куру / Хатинохэ-си майдзо бункадзай сэнта, Корэкава дзё:мон-кан (Каменные круги эпохи дзёмон / Археологический центр г. Хатинохе, Музей культуры Корэкава, дзёмон). – Хатинохэ: Корэкава дзё:мон-кан, 2012. – 85 с. (на яп. яз.).

9. Иванова Д.А. Погребально-обрядовая практика культуры дзёмон в северо-восточной и центральной частях Японского архипелага // Древности Азии и Америки. – Владивосток: Изд. дом Дальневост. федерал. ун-та, 2012. – С. 114–137. – (Тихоокеанская археология; вып. 22).

10. Иванова Д.А. Поселенческие комплексы культуры дзёмон (на примере памятника Саннай Маруяма) // Материалы 52-й Междунар. науч. студ. конф. МНСК-2014: Археология. – Новосибирск: Изд-во Новосиб. гос. ун-та, 2014. – С. 50–51.

11. Иванова Д.А. «Каменные круги» эпохи дзёмон: причины возникновения и особенности конструкций // VIII Гродековские чтения: мат-лы Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 70-летию Победы в Великой Отечественной войне. – Хабаровск: Хабаров. краевед. музей им. Н.И. Гродекова, 2015а. – Т. III. – С. 135–139.

12. Иванова Д.А. Памятник Госёно: структура и этапы развития дзёмонского поселения // Материалы LV Рос. археол.-этногр. конф. студентов и молодых ученых: сб. тез. – Иркутск: Изд-во Иркут. гос. ун-та, 2015б. – С. 85–86.

13. Иванова Д.А., Попов А.Н., Табарев А.В. Вторичные погребения в глиняных сосудах в культуре дзёмон на территории Северной Японии // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер.: История, филология. – 2013. – Т. 12. – Вып. 5: Археология и этнография. – C. 146–156.

14. Иванова Д.А., Табарев А.В. Элитные погребения в культуре яёй (III в. до н.э. – III в. н.э.), Японский архипелаг // Ранний железный век Евразии от архаики до рубежа эр: Центры, периферия и модели культурных взаимодействий: мат-лы темат. науч. конф. – СПб.: Скифия-принт, 2015. – С. 32–35.

15. Крупянко А.А., Табарев А.В. Археологические комплексы эпохи камня в Восточном Приморье. – Новосибирск: Сиб. унив. изд-во, 2001. – 104 с.

16. Крупянко А.А., Табарев А.В. Ранние проявления ритуально-символической деятельности в культурах каменного века Дальнего Востока России // Религиоведение. – 2013. – № 2. – С. 3–14.

17. Накамура Кэндзи. Погребальная практика Западной Японии // Дзё:мон дзидай-но ко:когаку. Сито томурай – со:сэй (Археология эпохи дзёмон: Смерть и похороны: Погребальная практика). – Токио: До:сэйся, 2007. – № 9. – С. 70–80 (на яп. яз.).

18. Сасаки Акира. Формирование памятников с «каменными скоплениями» в конце среднего – начале позднего дзёмона в бассейне реки Китаками, район Тохоку // То:кё: дайгаку бунка-бу ко:когаку кэнкю:-сицу кэнкю: киё: (Научный бюллетень исследовательской лаборатории по археологии факультета филологии Токийского университета). – 1989. – № 7. – С. 61–93 (на яп. яз.).

19. Табарев А.В. Клады каменных изделий в комплексах изначального дзёмона, Японский архипелаг // Горизонты тихоокеанской археологии. – Владивосток: Изд-во Дальневост. федерал. ун-та, 2011. – С. 18–47.

20. Такада Кадзунори. Дзё:мон-но иэто мура-но фу:кэй: Госёно исэки (Представление о доме и деревне эпохи дзёмон: Памятник Госёно). – Токио: Синсэнся, 2005. – 93 с. (на яп. яз.). – (Исэкио манабу; № 15).

21. Фудзимото Хидэо. Кита-но хака (Могилы севера). – Токио: Гакусэйся, 1971. – 224 с. (на яп. яз.).

22. Хацуяма Такаюки. Раскопки памятника Тэрано Хигаси // Дзё:мон рандо сукэ-пу (Пейзажи эпохи дзёмон). – Токио: UM Promotion, 2005. – С. 108–117 (на яп. яз.).

23. Эндо Масао, Кодама Дайсэй. Памятник Комакино, префектура Аомори // Дзё:мон рандо сукэ-пу (Пейзажи эпохи дзёмон). – Токио: UM Promotion, 2005. – С. 55–70 (на яп. яз.).

24. Ямада Ясухиро. Погребальная практика эпохи дзёмон // Дзё:мон дзидай-но ко:когаку. Сито томурай – со:сэй (Археология эпохи дзёмон: Смерть и похороны: Погребальная практика). – Токио: До:сэйся, 2007. – № 9. – С. 3–17 (на яп. яз.).

25. Darvill T., Marshall P., Pearson M.P., Wainwright G. Stonehenge Remodeled // Antiquity. – 2012. – Vol. 86, iss. 334. – P. 1021–1040.

26. Dyakov V.I. The Oldest Habitation Site on the West Coast of the Sea of Japan // Current Research in the Pleistocene. – 1997. – Vol. 14. – P. 20–21.

27. Habu J. Ancient Jomon of Japan. – Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2004. – 333 p.

28. Harunari H. Archaeology of Sexual Symbolism in Japan // Bull. of the National Museum of Japanese History. – 1996. – Vol. 66. – P. 69–160.

29. Kawaguchi Sh. The Arrangement of the Oyu Stone Circles // Kyodo Bunka. – 1956. – Vol. 11, iss. 1. – P. 1–4.

30. Kawashima T. Mounds and Rituals in the Jomon Period // Documenta Praehistorica. – 2010. – Vol. XXXVII. – P. 185–192.

31. Kobayashi T. Jomon Refl ections. – Oxford: Oxbow Books, 2004. – 240 p.

32. Kodama D. Komakino Stone Circle and Its Signifi cance for the Study of Jomon Social Structure // Senri Ethnological Studies. – 2003. – Vol. 63. – P. 235–261.

33. Lawson A.J. The Structural History of Stonehenge // Proc. of the British Acad. – 1997. – Vol. 92. – P. 15–37.

34. Mikoshiba Site: Excavation and Research at a Site Transitional from the Terminal Late Paleolithic to the Incipient Jomon Period. – Nagano: Shimaki Shoseki Publishing Center, 2008. – 322 p.

35. Morse E.S. Dolmens in Japan // Popular Science Monthly. – 1880. – Vol. 16. – P. 593–601.


For citation:


Tabarev A.V., Ivanova D.A., Nesterkina A.L., Solovieva E.A. The Jōmon Megalithic Tradition in Japan: Origins, Features, and Distribution. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2017;45(4):45-55. (In Russ.) https://doi.org/10.17746/1563-0110.2017.45.4.045-055

Views: 151


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)