Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

AN EXPERIMENTAL TECHNOLOGICAL STUDY OF UPPER PALEOLITHIC KOSTENKI-TYPE FIGURINES

Abstract

Principal stages in the manufacture of zoomorphic, polyiconic, and anthropomorphic Upper Paleolithic figurines are reconstructed. General factors determining their characteristics include universal conventions of representation and the limited set of technological operations available, whereas local factors include specific ways of processing materials and combining artistic techniques, the manner of individual masters, technological faults and accidents, as well as taphonomic processes.

About the Author

Y. S. Volkova
Kemerovo State University of Culture and Arts, Voroshilova 17, Kemerovo, 650029, Russia
Russian Federation


References

1. Абрамова З.А. Изображения человека в палеолитическом искусстве Евразии. – М.; Л.: Наука. – 1966. – 222 с.

2. Абрамова З.А. Животное и человек в палеолитическом искусстве Европы. – СПб.: Европейский дом, 2005. – 352 с.

3. Абрамова З.А. Древнейший образ человека: каталог по материалам палеолитического искусства Европы. – СПб.: Петербург. востоковедение, 2010. – 303 с.

4. Бибикова В.И. О происхождении мезинского палеолитического орнамента // СА. – 1965. – № 1. – С. 3–8.

5. Васильев С.А. Глиняная палеолитическая статуэтка из Майнинской стоянки // КСИА. – 1983. – № 173. – С. 76–78.

6. Волкова Ю.С. О «природном» источнике возникновения орнамента // Материалы докл. V (L) Рос. (с между-нар. участием) археол.-этногр. конф. студентов и молодых ученых, г. Иркутск, 4–9 апреля 2010 г. – Иркутск, 2010. – С. 397–398.

7. Гвоздовер М.Д. Обработка кости и костяные изделия Авдеевской стоянки // Палеолит и неолит СССР. – М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1953. – Т. 2. – С. 192–226. – (МИА; № 39).

8. Громадова Б. Использование сырья из кости, бивня и рога на стоянках костенковско-авдеевской культуры (восточный граветт): автореф. дис. … канд. ист. наук. – М., 2012. – 26 с.

9. Дюпюи Д. Новый подход к изучению женских статуэток из Костёнок I и Авдеево // Локальные различия в каменном веке: тез. докл. на Междунар. конф., посвящ. 100-летию со дня рождения С.Н. Замятнина. – СПб., 1999. – С. 15–154.

10. Дюпюи Д., Праслов Н.Д. Фрагментация женских статуэток из камня в Костёнках I // Особенности развития верхнего палеолита Восточной Европы: тез. докл. Между-нар. конф., посвящ. 120-летию открытия палеолита в Костёнках. – СПб., 1999. – С. 29–30.

11. Ефименко П.П. Костёнки I. – М.; Л: Изд-во АН СССР, 1958. – 452 с.

12. Коробкова Г.Ф. Результаты бинокулярного исследования мергеля из верхнепалеолитической стоянки Костёнки I // СЭ. – 1969. – № 1. – C. 142–143.

13. Столяр А.Д. Происхождение изобразительного искусства. – М.: Искусство, 1985. – 300 с.

14. Филиппов А.К. Проблемы технического формообразования орудий труда в палеолите // Технология производства в эпоху палеолита. – Л.: Наука, 1983. – С. 9–71.

15. Фрадкин Э.Е. Полиэйконическая скульптура из верхнепалеолитической стоянки Костёнки I // СЭ. – 1969. – № 1. – С. 135–142.

16. Хлопачёв Г.А. Два подхода к построению фигуры женских статуэток на восточно-граветтийских стоянках Русской равнины // Восточный граветт. – М.: Науч. мир, 1998. – С. 226–233.

17. Хлопачёв Г.А. Бивневые индустрии верхнего палеолита Восточной Европы. – СПб.: Наука, 2006. – 262 с.

18. Шовкопляс И.Г. Добраничевская стоянка на Киевщине (некоторые итоги исследования) // Палеолит и неолит СССР. – Л.: Наука, 1972. – Вып. 7. – С. 177–188. – (МИА; № 185).

19. Юргенсон Г.А., Гиря Е.Ю., Мороз П.В. Кремневое сырье Костёнок и кремни Русской равнины (опыт сравнения) // Stratum plus. – 2012. – № 1. – С. 179–191.

20. Alpert B.A. Context for the Vero Beach engraved mammoth // L’art Pléistocène dans le monde: Actes du Congrès IFRAO, Tarascon-sur-Ariège, septembre 2010. – Tarascon-sur-Ariège, 2012. – P. 122–123.

21. Béguën R., Clottes J. Art mobilier et art pariétal dans les caverns du Volp // L’art des objets au Paleolithique. – P.: Ministère de la Culture, 1990. – T. 2: Les voies de la recherché. – P. 157–172.

22. Bustamante P., Fay Yao W., Bustamante D. From Pleistocene Art to the Worship of the Mountains in China: Methodological tools for Mimesis in Paleoart // Pré actes du congrès, IFRAO Ariège: Pleistocene art of Asia. – Lacombe; Tarasconsur-Ariège, 2010 (DVD).

23. Chollet A., Airvaux J. Bases objectives de a chronologie de ‘art mobilier Paléolithique en Poitou // L’art des objets au Paleolithique. – P.: Ministère de la Culture, 1990. – T. 1: L’art mobilier et son contexte. – P. 77–82.

24. Coltorti M., Lemorini C., Peresani M., Polzinetti S., Pieruccini P., Silvestrini M., Zampetti D. A new Late Paleolithic “offering Venus” from Frasassi Gorge, Central Italy // Pré actes du congrès, IFRAO Ariège: Portable art. – Lacombe; Tarascon-sur-Ariège, 2010 (DVD.).

25. Dupuy D. La statuaire gravettienne, du geste au symbole: Thèse de doctorat Nouveau Régime. – Marseiile: Université de provence, 2007. – Vol. I. – 320 p.

26. Dupuy D. L’incomplétude et le morcellement du corps feminine dans l’imaginaire paléolithique: les sculptures gravettiennes de Kostienki 1-I (Plaine russe, 22 000–23 000 ans BP) // L’art Pléistocène dans le monde: Actes du Congrès IFRAO, Tarascon-sur-Ariège, septembre 2010. – Tarascon-sur-Ariège, 2012. – P. 256–258.

27. Edwards S.W. Nonutilitarian activities in the Lower Palaeolithic: a look at the two kinds of evidence // Current Anthropology. – 1978. – Vol. 19, N 1. – P. 135–137.

28. Hahn J. Modelage et peinture dans ‘art mobilier // L’art des objets au Paleolithique. – P.: Ministère de la Culture, 1990. – T. 2: Les voies de la recherché. – P. 217–222.

29. Helvenston P., Hodgson D. The neuropsychology of ‘animism’: implications for understanding rock art // Rock art research. – 2010. – Vol. 27 (1). – P. 61–94.

30. Klima B. Les representations animals du Paléolithique Supérieur de Dolni Vestonice // La Contribution de la Zoologie et de l’Ethologie à l’interprétation de l’art des peoples chasseurs préhistoriques: 3e colloque de la Soc. Suisse des Siences Humaines, Sigriswil 1979. – Fribourg, 1984. – P. 323–332.

31. Mons L. Les statuettes animalieres en gres de la grotte d’Isturitz (Perenees–Atlantiques): observation at hypotheses de fragmentation volontaire // L’Anthropologie. – 1986. – T. 90, N 4. – P. 701–718.

32. Mussi M. Les statuette italiennes de pierre tendre de Savignano et Grimaldi // La Dame de Brassempouy: Actes du Colloque de Brassempouy H. Delporte. – Liège: Universitè de Liège, 1995. – P. 169–185. – (ERAUL; N 74).

33. Pavlov I – Southeast: A window into the Gravettian lifestyles / ed. by J.A. Svoboda. – Brno: Institute of Archoeology, 2005. – 500 p. – (Doln’ V’stonice Studies; N 14).

34. Purdy B., Jones K., Mecholsky J.J., Bourne G., Hulbert R.C., MacFadden B.J., Church K.L., Warren M.W., Jorstad Th.F., Stanford D.J., Wachowiak M.J., Speak-man R.J. Earliest Art in the Americas: Incised Image of a

35. Mammoth on a Mineralized Extinct Animal Bone from the Old Vero Site (8-Ir-9), Florida // Pré actes du congress, IFRAO Ariége: Pleistocene art of North America. – Lacombe; Tarasconsur-Ariège, 2010 (DVD).

36. Svoboda J. L’art Gravettien en Moravie: context, dares et styles // L’anthropologie. – 1999. – T. 99, N 2/3. – P. 258–272.

37. Taborin Y. Le décor des odjets de parure // L’art des objets au Paleolithique. – P.: Ministère de la Culture, 1990. – T. 2: Les voies de la recherché. – P. 19–39.

38. Wendt W.E. Art mobilier aus der Apollo 11 – Grotte in Süd-west-Afrika: Die ăltesten datiren Kunstwerke Afrikas // Acta Praehistorica et Archaeologica. – 1974. – N 5. – S. 1–42.

39. White R. Substantial Acts: From Materials to Meaning in Upper Paleolithic Representation // Beyond Art: Pleistocene Image and Symbol. – San Francisco: California Academy of sciences, 1997. – P. 93–120.


Review

For citations:


Volkova Y.S. AN EXPERIMENTAL TECHNOLOGICAL STUDY OF UPPER PALEOLITHIC KOSTENKI-TYPE FIGURINES. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2013;55(3):33-39. (In Russ.)

Views: 217


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)