Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

REALISM OF FACE DEPICTION IN PORTRAITURE

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2018.46.3.146-152

Full Text:

Abstract

This study presents the analysis of realism of portraiture in the context of physical anthropology. Standard descriptive traits such as the development of the upper eyelid fold, nasal profi le, etc., were scored on 120 portraits. To examine the accuracy of artistic rendition, these traits were assessed on 30 pairs of portraits of the same persons painted by different artists, and on 30 pairs of portraits versus photographs of the same persons. For each trait, the mean difference of scores was calculated. The mean differences are within the scoring error, indicating the artists’ high accuracy in rendering facial features. Next, four composite portraits were generated, two relating to 15th–16th century French aristocrats, and two to the 15th–17th century Dutch population, mainly that of Amsterdam. Composite portraits for every geographic region are virtually identical, suggesting that they represent a specifi c population rather than just a total of\individual data. Also, even though painters might be somewhat imprecise in depicting individual faces, these inaccuracies are leveled off in composite representations. In sum, portraiture is a very informative source of anthropometric information.

About the Author

M. O. Vergeles
Anuchin Research Institute and Museum of Anthropology, Lomonosov Moscow State University
Russian Federation
Mokhovaya 11, Moscow, 125009


References

1. Бунак В.В. Crania armenica: Исследование по антропологии Передней Азии. – М.: [б. и.], 1927. – 320 с. – (Тр. Антропол. науч.-исслед. ин-та при I МГУ; вып. II. Прил. к «Рус. антропол. журналу»; т. XVI; вып. 1/2).

2. Бунак В.В. Антропометрия. – М.: Учпедгиз, 1941. – 368 с.

3. Вергелес М.О. Понятие «расы» в американской физической антропологии // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 23: Антропология. – 2015. – № 3. – С. 82–93.

4. Голландский групповой портрет золотого века. Из собрания Амстердамского музея: каталог выставки. – М.: Красная площадь, 2013. – 83 с.

5. Гохман И.И., Баркова Л.Л. Кто они? «Стерегущие золото грифы» (опыт реконструкции антропологического состава и социальной структуры по данным палеоантропологии и изображений человека) // Горизонты антропологии: тр. междунар. науч. конф. памяти акад. В.П. Алексеева. – М.: Наука, 2003. – С. 418–426.

6. Гренберг Ю.И. Технология станковой живописи. История и исследования. – М.: Изобраз. искусство, 1982. – 320 с.

7. Локк К.Э. Антропологические типы населения России по произведениям портретной живописи середины 18-го века – начала 19-го века // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 16: Биология. – 2011а. – № 2. – С. 22–25.

8. Локк К.Э. Живописный портрет как источник антропологической информации (методические аспекты): дис. … канд. биол. наук. – М., 2011б. – 163 с.

9. Локк К.Э., Перевозчиков И.В., Сухова А.В., Тихомиров М.Н. Антропологическое описание российских офицеров начала XIX века по материалам живописных портретов Военной галереи Зимнего дворца // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 23: Антропология. – 2012. – № 3. – С. 4–11.

10. Маурер А.М., Перевозчиков И.В. Региональные обобщенные портреты великорусов по материалам Русской антропологической экспедиции 1955–1959 гг. // Восточные славяне. Антропология и этническая история. – М.: Науч. мир, 1999. – С. 95–108.

11. Новосельская И.Н. Французский рисунок XV–XVI веков в собрании Эрмитажа. – СПб.: Славия, 2004. – 151 с.

12. Перевозчиков И.В., Вергелес М.О., Шпак Л.Ю., Сухова А.В. К антропологической характеристике населения Амстердама XVI–XVII вв. // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 23: Антропология. – 2015. – № 4. – С. 97–106.

13. Перевозчиков И.В., Маурер А.М. Обобщенный фотопортрет: история, методы, результаты // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 23: Антропология. – 2009. – № 1. – С. 35–44.

14. Перевозчиков И.В., Шпак Л.Ю., Шимановская А.С. К антропологии Фаюмского оазиса I–IV веков нашей эры // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 23: Антропология. – 2012. – № 4. – С. 127–133.

15. Портрет // Большая Российская Энциклопедия. – М.: Большая Рос. Энцикл., 2015. – Т. 27. – С. 192–194.

16. Савинецкий А.Б., Низаметдинов Ш.У., Сыроежкин Г.В., Сафиуллин А.Э. Разработка методов создания и обработки обобщенных компьютерных изображений и их приложение в антропологии // Науч. визуализация. – 2015. – Т. 7, № 5. – С. 53–67.

17. Сланский Б. Техника живописи. Живописные материалы. – М.: Изд-во Акад. художеств СССР, 1962. – 378 с.

18. Шпак Л.Ю. Древние изображения человека: оценка информативности в контексте их применения в физической антропологии // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 23: Антропология. – 2015. – № 4. – С. 116–125.

19. Coon C.S. The Races of Europe. – N. Y.: The Macmillan comp., 1939. – 740 p.

20. Edgar H.J.H. Biohistorical approaches to “race” in the United States: biological distances among African Americans, European Americans, and their ancestors // Am. J. of Phys. Anthropol. – 2009. – N 139. – P. 58–67.

21. Edgar H.J.H., Hunley K.L. Introduction to the simposium issue: Race reconciled? How biological anthropologists view human variation // Am. J. of Phys. Anthropol. – 2009. – N 139. – P. 1–4.

22. Edwards A.W.F. Human genetic diversity: Lewontin’s fallacy // Bioassays. – 2003. – N 25. – P. 798–801.

23. Exposition de portraits peints et dessinés du XIII au XVII siecle: Catalogue. – P.: Librairie centrale des beaux-arts, 1907. – 202 p.

24. Galassi F.M., Galassi S. Teofi lo Folengo’s facial paralysis and unknown demise // Neurological Sci. – 2015. – N 36. – P. 1961–1962.

25. Galassi F.M., Galassi S. A case of Horton’s disease (with its potential neurological symptoms) depicted in a portrait by Andrea Mantegna // Neurological Sci. – 2016. – N 37. – P. 147–148.

26. Gravlee C.C. How race becomes biology: embodiment of social inequality // Am. J. of Phys. Anthropol. – 2009. – N 139. – P. 47–57.

27. Jorde L.B., Wooding S.P. Genetic variation, classifi cation, and ‘race’ // Nature Genetics Suppl. – 2004. – N 36. – P. 28–33.

28. Traversari M., Ballestriero R., Galassi F.M. A likely case of goiter in the Madonna col Bambino dormiente (1465/1470) by Andrea Mantegna (1431–1506) // J. of endocrinol. investigation. – 2017. – N 40 (2). – P. 237–238.

29. West S. Portraiture (Oxford History of Art). – Oxford: Oxford Univ. Press, 2004. – 256 p.


For citation:


Vergeles M.O. REALISM OF FACE DEPICTION IN PORTRAITURE. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2018;46(3):146-152. (In Russ.) https://doi.org/10.17746/1563-0110.2018.46.3.146-152

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)