Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Chthonic Animals in the Traditional Buryat Culture

https://doi.org/10.17746/1563-0102.2018.46.4.094-099

Full Text:

Abstract

This study, based on archival, literary, and field data collected by the author, discusses the role of the snake, the frog, and the mouse in the Buryat mythology, folklore, and ritual. Using the respective lexemes, categories of these animals in the folk ethnozoological classification are described and are shown to be overlapping. The meaning of the principal zoonyms––mogoy, khorkhoy, bakha, and khulgana––is assessed. In traditional beliefs, “reptiles”, “amphibians”, and “murines” have a mostly negative connotation. The snake, however, is ambivalent but mostly positive. Chthonic animals in general are ambivalent, like the elements such as water and earth. Their symbolism is related to the ideas of vital energy, fertility, wealth, but also to illness and death.

About the Author

A. A. Badmaev
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation
Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090


References

1. Бурятские волшебные сказки / сост. Е.В. Баранникова, С.С. Бардаханова, В.Ш. Гунгаров. – Новосибирск: Наука, 1993. – 341 с. – (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; т. 5).

2. Бурятско-русский словарь / сост. К.М. Черемисов. – М.: Сов. энцикл., 1973. – 804 с.

3. Винокурова И.Ю. Животные в традиционном мировоззрении вепсов (опыт реконструкции).: автореф. дис. … д-ра ист. наук. – СПб., 2007. – 46 с.

4. Гура А.В. Символика животных в славянской народной традиции. – М.: Индрик, 1997. – 912 с.

5. Жамцарано Ц.Ж. Путевые дневники 1903–1907 гг. – Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2001. – 382 с.

6. Жамцарано Ц.Ж. Путевой дневник 1908–1909 гг. – Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2006. – 119 с.

7. Крашенинников С.П. В Сибири. Неопубликованные материалы. – М.; Л.: Мысль, 1966. – 241 с.

8. Митрошкина А.Г. Бурятская антропонимия. – Новосибирск: Наука, 1987. – 222 с.

9. Михайлов В.А. Тамги и метки бурят в конце XIX – первой половине XX века. – Улан-Удэ: Сибирь, 1993. – 68 с.

10. Соколова З.П. Животные в религиях. – СПб.: Лань, 1998. – 288 с.

11. Токарев С.А. Ранние формы религии и их развитие. – М.: Политиздат, 1990. – 622 с.

12. Хангалов М.Н. Собр. соч. – Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1958. – Т. 1. – 551 с.

13. Хандагурова М.В. Обрядность Кудинских и Верхоленских бурят во второй половине XX века (бассейнов верхнего и среднего течения рек: Куда, Мурино и Каменка). – Иркутск: Амтера, 2008. – 228 с.

14. Шаманские поверия инородцев Восточной Сибири // Зап. Вост.-Сиб. отд. имп. Рус. геогр. об-ва по этнографии. – Иркутск: [Тип. К.И. Витковской], 1890. – Т. 2, вып. 2. – 51 с.


For citation:


Badmaev A.A. Chthonic Animals in the Traditional Buryat Culture. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2018;46(4):94-99. (In Russ.) https://doi.org/10.17746/1563-0102.2018.46.4.094-099

Views: 102


ISSN 1563-0110 (Print)