WOOD PAINTING TRADITION OF THE UPPER VYCHEGDA KOMI IN THE LATE 19TH – FIRST QUARTER OF THE 20TH CENTURY
Abstract
Based on collections housed in the Russian Museum of Ethnography and the National Museum of the Komi Republic, as well as previously published materials and results of field studies from 1989–2013 in the Komi Republic, the article discusses the local ethnic traditions of peasant wood painting among the Upper Vychegda Komi Zyryans. These traditions were in practice at the turn of the 19th–20th centuries in the villages of Ust-Sysolsk and Yarensk Uezds of Vologda Guberniya (the modern Ust-Kulom and Kortkeros Regions of the Komi Republic). In particular, study addresses the decoration of the Upper Vychegda wooden distaffs and brakes. It is hypothesized that this decorative style originated from a blend of Finno-Ugric and Russian traditions in overlapping or adjoining regions of Russian, specifically Old-Believer, and Komi settlement. Painting technique, decoration, and coloring of artifacts from the area of Vychegda differ from those seen elsewhere in northern Russia or in the Kama region.
About the Authors
V. E. SharapovRussian Federation
I. V Zemtsova
Russian Federation
References
1. Автономова Н.Б. Об этнографических исследованиях Василия Кандинского (Вологодская экспедиция) – URL: http://www.komi.com/pole/publ/history/13.asp
2. Аронов И. Кандинский. Истоки. 1866–1907. – М.: Мосты культуры/Гешарим, 2010. – 344 с. – (Вид с горы Скопус).
3. Барадулин В.А. Уральская народная живопись по дереву, бересте и металлу. – Свердловск: Сред.-Урал. кн. изд-во, 1982. – 148 с.
4. Барадулин В.А. Народная роспись по дереву. Искусство Прикамья. – Пермь: Кн. изд-во, 1987. – 190 с.
5. Белицер В.Н. Экспедиция в Коми АССР. Усть-Куломский район. Село Дон. 1946 г. Полевая тетрадь // Науч. архив ИЭА РАН. Ф.10. Оп.1. № 2438.
6. Белицер В.Н. Отчет о работе комплексной экспедиции в Коми АССР. Полевые исследования // КСИА. – 1947. – Вып. 3. – С. 28–15.
7. Белицер В.Н. Очерки по этнографии народов коми. – М.: Изд-во АН СССР, 1958. – 394 с. – (ТИЭ. Нов. сер.; т. 45).
8. Бернштам Т.А. Прялка в символическом контексте культуры // Из культурного наследия народов Восточной Европы. – СПб.: Наука, 1992. – С. 14–43. – (Сб. МАЭ; т. ХLV).
9. Бернштам Т.А. Русские народные росписи по дереву в свете старообрядческой изобразительной культуры // Радловский сборник: научные исследования и музейные проекты МАЭ РАН в 2006 г. – СПб.: МАЭ РАН, 2007. – C. 242–244.
10. Бернштам Т.А. Старообрядцы и крестьянская бытовая роспись на Севере и в Поволжье: XVIII–XX вв. // Коллекции отдела Европы: Выставочные проекты. Каталоги. Исследования / сост. и отв. ред. Т.А. Бернштам, А.И. Терюков. – СПб.: Наука, 2008. – C. 144–202. – (Сб. МАЭ; т. 54).
11. Браун М.А. Коллекция по Усть-Куломскому району Коми АССР (поступила в 1967 году) // Науч. архив отдела Поволжья и Урала Рос. этногр. музея. Оп. 7766.
12. Власова В.В. Старообрядческие группы коми: конфессиональные особенности социальной и обрядовой жизни. – Сыктывкар: Изд-во КНЦ УрО РАН, 2010. – 172 с.
13. Гагарин Ю.А. История религии и атеизма народа коми. – М.: Наука, 1978. – 328 с.
14. Грибова Л.С. Народное искусство коми. – Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1973. – 57 с.
15. Грибова Л.С. Декоративно-прикладное искусство народов коми. – М.: Наука, 1980. – 240 с.
16. Грибова Л.С. Личный фонд. Полевые дневники вычегодской этнографической экспедиции 1977 года // Науч. архив КНЦ УрО РАН. Ф.11. Оп.1. Д. 39(3). Л. 47–48; Д. 47(2). Л. 42.
17. Дмитреева С.И. Традиционное искусство русских Европейского Севера: этнографический альбом / отв. ред. И.В. Власова. – М.: Наука, 2006. – 286 с.
18. Жеребцов И.Л., Лашук Л.П. Этнографический уклад населения Верхней Вычегды // Историко-филологический сборник. – Сыктывкар, 1960. – Вып. 5. – С. 53–98.
19. Зеновская В.П. Резьба и роспись по дереву // Историко-культурный атлас Республики Коми. – М.: ДиК, 2001. – C. 162–163.
20. Кандинский В.В. Вологодский дневник // Избранные труды по теории искусства. – М.: Гилея, 2008. – Т. 2. – C. 373–393.
21. Кандинский В. Из материалов по этнографии сысольских и вычегодских зырян. Национальные божества (по современным верованиям) // Этногр. обозрение. – 1889. – № 3. – С. 102–110.
22. Колчина Е.В. Полевые исследования М.А. Браун по народам коми // Очерки по истории изучения этнографии коми. – Сыктывкар: Кола, 2007. – С. 164–180.
23. Королёва Н.С. Народное искусство пермских финно-угров (коми, коми-пермяков, удмуртов). XIX–XX вв.: автореф. дис. ... канд. искусствоведения. – М., 1969. – 20 с.
24. Народное искусство коми = Коми йозкостса искусство: [альбом] / Л.С. Грибова, Э.А.Савельева; сост. И.О. Ваксул, В.П. Зеновская, И.М. Уткина; пер. на коми яз. Р.И. Косны-рева; пер. на англ. яз. Н.В. Семенова, С.П. Ульянова; худ. Г.И. Спиридонов. – М.: [б.и.], 1992. – 178 с.: цв. ил.
25. Народное искусство Российской Федерации из собрания Государственного музея этнографии народов СССР / авт.-сост. Л.Н. Молотова. – Л.: Художник РСФСР, 1981. – 204 с.
26. Путешествие В. Кандинского к зырянам в 1889 г. / авт.-сост. И.Н. Котылева; ред. И.Л. Жеребцов, А.А. Павлов. – Сыктывкар: [Коми респ. тип.], 2013. – 88 с.
27. Путилов Б.Н. Региональное/локальное начало в фольклоре // Фольклор и народная культура. – СПб.: Наука, 1994. – С. 145–153.
28. Прялки коми-зырян: из собрания Национального музея Республики Коми: [кн.-альбом / сост.: И.М. Уткина]. – Сыктывкар: [Коми респ. тип.], 2009. – 68 с.
29. Сивкова А. Зырянская палитра Василия Кандинского // Дым Отечества. – Сыктывкар, 2009. – 25 июля.
30. Сивкова А. «Зырянить начну в мае...» // Дым Отечества. – Сыктывкар, 2013. – 29 июня.
31. Севан О.Г. Росписи жилых домов Русского Севера. – М.: Прогресс–Традиция, 2007. – 216 с.
32. Тарановская Н.В. Росписи на Мезени и Печоре // Русское народное искусство. – Л.: Сов. писатель, 1968. – С. 47–59.
33. Шарапов В.Э. Роспись по дереву у коми. Этнографическая карта и описание // Историко-культурный атлас Республики Коми. – М.: Дрофа, 1997а. – С. 264–267.
34. Шарапов В.Э. Графическая и свободнокистевая роспись по дереву на территории Коми края в XIX – начале XX века // Музеи и краеведение. – Сыктывкар: Нац. музей Республики Коми, 1997б. – С. 104–116.
35. Шарапов В.Э. Коми старообрядцы – живописных дел мастера // Арт (Лад). – Сыктывкар, 2000. – № 4. – С. 152– 159.
36. Шарапов В.Э. Графическая и свободнокистевая роспись по дереву // Атлас Республики Коми / науч. ред. Э.А. Савельева. – М.: ДиК, 2001. – С. 164–167.
37. Шарапов В.Э. Роспись по дереву коми и русского старожильческого населения // Атлас Республики Коми / науч. ред. Э.А. Савельева, отв. ред. Е.В. Корниенко. – М.: Феория, 2011. – C. 400.
38. Шелег В.А. Крестьянские росписи Севера // Русский Север: Ареалы и культурные традиции. – СПб.: Наука, 1992. – С. 127–147.
39. Электронный каталог нематериального культурного наследия народов России. – URL: http://www.rusfolknasledie.ru/
40. Энциклопедия уральских мифологий. – М.: ДиК, 1999. – Т. I: Мифология коми / под ред. А.-Л. Сиикала, В.В. Напольских, М. Хоппал: рук. авт. коллектива Н.Д. Конаков. – 480 c.
41. Sirelius U.T. Permalaismatka, syrjäänit, 1907 // Kansallismuseon: suomalais-ugrilaiset kokoelmat. SU 4816:175-177, 186–187.
42. Weiss P. Kandinsky and Old Russia. The Artist as Ethnographer and Shaman. – New Haven; L.: Yale University Press, 1995. – 291 р.
Review
For citations:
Sharapov V.E., Zemtsova I.V. WOOD PAINTING TRADITION OF THE UPPER VYCHEGDA KOMI IN THE LATE 19TH – FIRST QUARTER OF THE 20TH CENTURY. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2014;58(2):119-125. (In Russ.)