Preview

Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia

Advanced search

AN OLD TURKIC STATUE FROM BORILI, ULYTAU HILLS, CENTRAL KAZAKHSTAN: ISSUES IN INTERPRETATION

https://doi.org/10.17746/1563-0110.2018.46.1.059-065

Abstract

We describe an unusual Old Turkic statue at Borili (Ulytau, Central Kazakhstan), distinguished by a peculiar position of hands and by an unusual object––a pickaxe held instead of a vessel. Stylistic features and possible prototypes among actual pickaxessuggest that the statue dates to 7th to early 8th centuries AD. The composition attests to the sculptor’s familiarity with Sogdian/ Iranian art and with that of China. Several interpretations of the statue are possible. The standard version regarding Old Turkic statues erected near stone enclosures is that they represent divine chiefs––patrons of the respective group. Certain details carved on the statue indicate an early origin of the image. It is also possible that such statues are semantically similar to those of guardians placed along the “path of the spirits” near tombs of Chinese royal elite members.

About the Authors

L. N. Ermolenko
Kemerovo State University
Russian Federation

Krasnaya 6, Kemerovo, 650043



A. I. Soloviev
Institute of Archaeology and Ethnography, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Pr. Akademika Lavrentieva 17, Novosibirsk, 630090



Zh. K. Kurmankulov
A.K. Margulan Institute of Archaeology, Committee of Science of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan
Kazakhstan

Pr. Dostyk 44, Almaty, 050010, Republic of Kazakhstan




References

1. Альбаум Л.И. Живопись Афрасиаба. – Ташкент: Фан, 1975. – 112 с.

2. Беликова О.Б. Последняя экспедиция А.В. Адрианова: Тува, 1915–1916 гг.: Археологические исследования (историографический аспект). – Томск: Изд-во Том. гос. ун-та, 2014. – 570 с.

3. Ван Бо. Обзор оленных камней Синьцзяна // Каогусюэ цзикань. – 1995. – № 9. – С. 239–260 (на кит. яз.).

4. Ван Бо, Ци Сяошань. Сычоучжи лу цаоюань шижэнь яньцзю (Исследование степных каменных изваяний на Шелковом пути). – Урумчи: Синьцзянь жэньминь чубаньшэ, 1996. – 512 с. (на кит. яз.).

5. Данилов С.В. Шороон Дов – «земляной бугор» // Наука из первых рук. – 2010. – № 6. – С. 288–299.

6. Ермоленко Л.Н., Курманкулов Ж.К., Баяр Д. Изображения древних тюрков с посохом // Археология Южной Сибири. – 2005. – Вып. 23. – С. 76–81.

7. Ермоленко Л.Н., Соловьев А.И., Курманкулов Ж.К. Древнетюркское изваяние из урочища Борили (Улытау, Центральный Казахстан): предметный комплекс // Археология, этнография и антропология Евразии. – 2016. – Т. 44, № 4. – С. 102–113.

8. Комиссаров С.А., Кудинова М.А., Соловьев А.И. О значении «аллеи духов» в ритуальной практике Китая и сопредельных территорий в эпоху Древности и Средневековья // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер.: История, филология. – 2012. – Т. 11, вып. 10. – С. 29–40.

9. Комиссаров С.А., Соловьев А.И. Всадники Астаны // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер.: История, филология. – 2015. – Т. 14, вып. 10. – С. 62–75.

10. Комиссаров С.А., Соловьев А.И., Трушкин А.Г. Изучение могилы Юй Хуна (Тайюань, Китай) в контексте полиэтничности культурных связей переходного периода // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. – Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2014. – Т. ХХ. – С. 194–197.

11. Кравцова М.Е. Лин цинь // Духовная культура Китая: энцикл. – М.: Вост. лит., 2007. – [Т. 2:] Мифология. Религия. – С. 493–496.

12. Кравцова М.Е. Хо Цюй-бин му // Духовная культура Китая: энцикл. – М.: Вост. лит., 2010. – Т. 6: Искусство. – С. 746–747.

13. Лю Юнхуа. Чжун го гудай цзюньжун фуши (Вооружение и его фурнитура в древнем Китае). – Шанхай: Шанхай гуцзи чубаньши, 2003. – 211 с. (на кит. яз.).

14. Маргулан А.Х. Каменные изваяния Улытау // Соч.: в 14 т. – Алматы: Дайк-Пресс, 2003. – Т. 3/4. – С. 20–46.

15. Могильников В.А. Тюрки // Степи Евразии в эпоху средневековья. – М.: Наука, 1981. – С. 29–43.

16. Мэнгуго гудай юму миньцзу вэньхуа ицунь каогу дяоча баогао (2005–2006 нянь) (Отчет об археологическом обследовании культурного наследия древних кочевых народов Монголии (2005–2006 гг.)). – Пекин: Вэньу чубаньшэ, 2008. – 340 с. (на кит. яз.).

17. Полосьмак Н.В., Богданов Е.С. Курганы Суцзуктэ (Ноин-Ула, Монголия). – Новосибирск: ИНФОЛИО, 2015. – Ч. 1. –136 с.

18. Сюй Юйфан, Ван Бо. Исследование каменных изваяний и оленных камней уезда Бурчум // Синьцзян вэньу. – 2002. – № 1/2. – С. 38–50 (на кит. яз.).

19. Табалдиев К.Ш., Белек К. Памятники письменности на камне Кыргызстана: (Свод памятников письменности на камне). – Бишкек: Учкук, 2008. – 336 с.

20. Ян Хун. Чжун го губинци Лун цунь (Очерки по истории древнекитайского оружия). – Пекин: Вэньу, 1980. – 154 с. (на кит. яз.).


Review

For citations:


Ermolenko L.N., Soloviev A.I., Kurmankulov Zh.K. AN OLD TURKIC STATUE FROM BORILI, ULYTAU HILLS, CENTRAL KAZAKHSTAN: ISSUES IN INTERPRETATION. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2018;46(1):59-65. https://doi.org/10.17746/1563-0110.2018.46.1.059-065

Views: 544


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1563-0110 (Print)