TRADITIONAL BURYAT BURIALS: CHANGES AND STEREOTYPES
https://doi.org/10.17746/1563-0110.2018.46.3.114-121
Abstract
Buryat burials are described with regard to the age and social status of the deceased. Changes and conservative features are evaluated, and cultural stereotypes are discussed. Certain novel traits are due to a recombination of traditional elements; others are caused by external stimuli. Environmental adaptations and the role of cultural factors are assessed. There are two traditional types of low-ranking burials: above-ground under cover with accompanying goods; and cremation. Both were practiced throughout the Buryat ethnic area. Its inclusion in the Russian Empire and the spread of Buddhism resulted in the emergence in the Baikal region of two major religious groups––shamanists in the cis-Baikal area and Buddhists living east of Lake Baikal. Changes affected burial practices as well. Under the impact of the Russian tradition, inhumation burials in coffi ns emerged. Under Buddhism, only members of clergy but not lay persons were cremated. Cremation became the principal rite west of Lake Baikal, while having disappeared east of it. Two types of the above-ground burials became common––shamanist and Buddhist. From that time on, ground burials can be divided into two subtypes–– shamanist and Buddhist, the latter being predominant in the Trans-Baikal region. Burials of children fall in several categories–– suspended, cremation, both types of above-ground, and inhumation. Burials and commemoration practices relating to shamans and the Buddhist clergy are described. One evolutionary line demonstrates changes in burial practices concerning ordinary people and contributing to the integration of the traditional culture into the outside world, another line highlights the sacral stereotypes, preserving the core of the traditional culture. Both opposing lines maintain the integrity of the Buryat ethnic tradition in both space and time.
About the Author
S. G. ZhambalovaRussian Federation
Sakhyanovoy 6, Ulan-Ude, 670047
References
1. Басаев С. Улан-Удэ нужен крематорий // Новая Бурятия. – 2011. – № 26. – С. 11.
2. Бравина Р.И., Попов В.В. Погребально-поминальная обрядность якутов: памятники и традиции (XV–XIX вв.). – Новосибирск: Наука, 1992. – 242 с.
3. Галданова Г.Р. Доламаистские верования бурят. – Новосибирск: Наука, 1987. – 106 с.
4. Герасимова К.М. Ламаистский похоронный обряд в Бурятии // Вопросы преодоления пережитков прошлого в быту и сознании людей и становление новых обычаев, обрядов и традиций у народов Сибири: мат-лы науч.-практ. конф., 22–26 нояб. 1966 г., г. Улан-Удэ. – Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1969. – Вып. 2. – С. 112–122.
5. Гомбожапов А.Г. Традиционные семейно-родовые обряды агинских бурят в конце XIX – XX в.: истоки и инновации. – Новосибирск: Наука, 2006. – 184 с.
6. Гурвич И.С. Похоронная обрядность: якуты // Семейная обрядность народов Сибири (опыт сравнительного изучения). – М.: Наука, 1980. – С. 97–100.
7. Дьяконова В.П. Похоронная обрядность: Тувинцы // Семейная обрядность народов Сибири (опыт сравнительного изучения). – М.: Наука, 1980. – С. 113–119.
8. Жамбалова С.Г. Профанный и сакральный миры ольхонских бурят (XIX–XX вв.). – Новосибирск: Наука, 2000. – 400 с.
9. Жамбалова С.Г., Суворова А.С. Стереотипы ритуальной погребальной обрядности бурятских шаманов // Гуманитарный вектор. – 2013. – № 2 (34). – С. 132–143.
10. Жамбалова С.Г., Суворова А.С. О погребении и меморизации бурятских буддийских священнослужителей // Учен. зап. Забайкал. гос. ун-та. – 2015. – № 2 (61). – С. 136–145.
11. Живописная Россия: Отечество наше в земельном, историческом, племенном, экономическом и бытовом значении. – СПб.; М.: Изд. М.О. Вольф, 1895. – Т. 12: Восточные окраины России. – Ч. 1: Восточная Сибирь. – 323 с.
12. Залкинд Е.М. Присоединение Бурятии к России. – Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1958. – 318 с.
13. Именохоев Н.В. Типология древнебурятских захоронений (к проблемам этногенеза бурят) // Этническая история и культурно-бытовые традиции народов Байкальского региона. – Иркутск: Оттиск, 2010. – С. 21–32.
14. Ламаизм в Бурятии XVIII – начала XX в. / Г.Р. Галданова, К.М. Герасимова, Д.Б. Дашиев, Г.Ц. Митупов. – Новосибирск: Наука, 1983. – 233 с.
15. Лхагвасурэн И. Алтайские урянхайцы: Историко-этнографические очерки (конец XIX – начало XX в.). – Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2013. – 178 с.
16. Мастюгина Т.М. Похоронная обрядность: буряты // Семейная обрядность народов Сибири (опыт сравнительного изучения). – М.: Наука, 1980. – С. 91–97.
17. Нанзатов Б.З., Содномпилова М.М. Байтог: «Баруун буураhууд»: Исследование локальной группы бурят // Народы и культуры Сибири: Взаимодействие как фактор формирования и развития. – Иркутск: Иркут. гос. ун-т, 2005. – Вып. 4. – С. 47–54.
18. Описание о братских татарах, сочиненное морского корабельного флота штюрманом ранга капитана Михаилом Татариновым. – Улан-Удэ: Бурят.-Монгол. науч.-исслед. ин-т культуры, 1958. – 78 с.
19. Осокин Г.М. На границе Монголии: очерки и материалы к этнографии Юго-Западного Забайкалья. – СПб.: [Тип. А.С. Суворина], 1906. – 335 с.
20. Павлинская Л.Р. Кочевники голубых гор: (Судьба традиционной культуры Восточных Саян в контексте взаимодействия с современностью). – СПб.: Европейский дом, 2002. – 263 с.
21. Позднеев А.М. Очерки быта буддийских монастырей и буддийского духовенства в Монголии. – Элиста: Калм. кн. изд-во, 1993. – 512 с.
22. Потанина А.В. Рассказы о бурятах, их вере и обычаях. – М.: [Тип. К.Л. Меньшова], 1912. – 62 с.
23. Семенова В.И. Мировоззренческие истоки погребальной обрядности в культуре народов Западной Сибири в эпоху Средневековья: автореф. дис. … д-ра культурологии. – Томск, 2006. – 48 c.
24. Сно Е.Э. За уральским хребтом: сибирские инородцы. – СПб.: Изд-во О.Н. Поповой, 1904. – 52 с.
25. Суворова А.С. Погребальная обрядность бурят (конец XIX – начало XXI в.): автореф. дис. ... канд. ист. наук. – Улан-Удэ, 2014. – 26 с.
26. Хангалов М.Н. Материалы для изучения шаманства в Сибири: Шаманство у бурят Иркутской губернии // Собр. соч.: в 3 т. – Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1958а. – Т. 1. – С. 289–402.
27. Хангалов М.Н. Новые материалы о шаманстве у бурят // Собр. соч.: в 3 т. – Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1958б. – Т. 1. – С. 403–543.
28. Хандагурова М.В. Участники погребально-поминальных обрядов усть-ордынских бурят: описание состава и ролевые функции: [Электронный ресурс]. – URL: http://mion. isu.ru/fi learchive/mion_publcations/turov/11.html (дата обращения: 30.04.2016 г.).
29. Харинский А.В. Погребальный ритуал ольхонских бурят в XIX – начале XX в. (по материалам могильника Елга XII) // Этнографо-археологические комплексы: Проблемы культуры и социума. – Омск: Наука, 2006. – Т. 9. – С. 178–206.
30. Цыденова Д.Ц. Представления агинских бурят о жизни и смерти: традиции и инновации: конец XIX – начало XXI в.: автореф. дис. … канд. ист. наук. – Новосибирск, 2007. – 24 с.
31. Список информантов
32. Баранников Н.Р., 1943 г.р., бурят, с. Хохорск Боханского р-на Иркутской обл.
33. Ванкевич (Танганова) А.А., 1937 г.р., бурятка, род готол, с. Хохорск Боханского р-на Иркутской обл.
34. Галсанов Г.Д., 1948 г.р., бурят, род шоно-галзут, с. Кижинга Кижингинского р-на Республики Бурятии.
35. Доржитаров С.О., 1940 г.р., бурят, с. Верхний Торей Джидинского р-на Республики Бурятии.
36. Имеков П.В., 1962 г.р., бурят, с. Нурселение Иволгинского р-на Республики Бурятии.
37. Тугултурова Н.Б., 1922 г.р., бурятка, с. Могсохон Кижингинского р-на Республики Бурятии.
Review
For citations:
Zhambalova S.G. TRADITIONAL BURYAT BURIALS: CHANGES AND STEREOTYPES. Archaeology, Ethnology & Anthropology of Eurasia. 2018;46(3):114-121. https://doi.org/10.17746/1563-0110.2018.46.3.114-121